Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000127/0000

A férfi és női testek medikalizációja

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Tari Gergely
Title (EN)
The Medicalization of Male and Female Bodies
Field of science
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, etika és vallástudományok / Philosophy, Ethics and Religion (13030)
Series
A bioetika kérdései
Type of publication
monográfia
022_000127/0087
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 88 [88]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000127/0087

OCR

86 / 3.ANŐK TESTÉNEK ÉS SZEXUALITÁSÁNAK MEDIKALIZÁCIÓJA 3.5. A SZEXUÁLIS DISZFUNKCIÓK ÉS A TARTÓS HÁZASSÁG Soren Kierkegaard a Vagy- Vagy (1843) című művében a rá jellemző irodalmi igényességgel írja körül a házasság esztétikai és etikai érvényességével kapcsolatos meglátásait. A könyv Victor Eremita szerzői álnév alatt jelent meg, amely nem valamilyen öncélú rejtőzködés, hanem strukturális szükségszerűség. A mű felépítésében ugyanis meghatározó az , esztétikai stádium" gyönyörcentrikus, érzéki zsenialitást fókuszba helyező, és a pillanatnak szentelt életet megtagadó és az általános érvényű igazságkereső , etikai stádium" szembenállása. Az ezeket megjelenítő életfelfogások az esztétikai ,, A" és az etikai , B" polemizálásán keresztül tárulnak elénk. Kierkegaard számára a házasság tulajdonképpen nem más, mint a szerelmi viszony etikai változata, tehát jóval több, mint puszta formális intézmény. Sokkal inkább tekinthetjük , két etikai személy kölcsönös felelössegvällaläson alapulö morälis kapcsolat[änak]” (Ullmann 2010, 923). A siker Kierkegaard älläspontja szerint csakis relatív lehet, hiszen az erkölcsi tökéletességgel járó élet meglehetősen ritka, szinte lehetetlen. Bár esztétikai minőségében mindkét szerelem értékes, a házastársi szerelem kvalitása az idő relációjában válik érthetővé, sőt, értékesebbé, mint a romantikus és esztétikai szerelem. Kierkegaard kiemeli, hogy az esztétikai szép művészeti evolúciójában is megfigyelhető a tér felől az idő irányába való elmozdulás. Az esztétikai szép a szobrászat tér-meghatározottságától elszakad, és az idő irányába mozdul el: ezt teszi a festészet, akárcsak a zene, és ahogy azt a szerző szerint (legalábbis ebben az értelemben) a művészeti ágak hierarchiájának csúcsán álló költészet is. Utóbbi különlegessége, hogy , nincs szüksége arra, hogy a pillanatra korlátozza önmagát olyan értelemben, ahogy a festészet teszi, és nem is tűnik el nyomtalanul, úgy mint a zene" (Kierkegaard 2005, 555). Az esztétikai élmény tehát annál gazdagabb, minél inkább képes az idő ábrázolására. Hogyan lehetséges egyszerre megélni és megvalósítani az esztétika magasabb minőségét? Egyszerű tárgyilagossággal és , B" gondolatait igen röviden kifejezve: házasodj meg és légy hűséges! Ez azonban természetesen nem elegendő, így helyesebben járunk el, ha Kierkegaard költészetével demonstráljuk azt, mit is jelent a ,,B” té

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1595 px
Image height
2422 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.07 MB
Permalink to jpg
022_000127/0087.jpg
Permalink to ocr
022_000127/0087.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu