Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000127/0000

A férfi és női testek medikalizációja

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Tari Gergely
Title (EN)
The Medicalization of Male and Female Bodies
Field of science
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, etika és vallástudományok / Philosophy, Ethics and Religion (13030)
Series
A bioetika kérdései
Type of publication
monográfia
022_000127/0081
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 82 [82]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000127/0081

OCR

80 / 3.ANŐK TESTÉNEK ÉS SZEXUALITASANAK MEDIKALIZACIOJA medikalizäciés kudarc, hiszen a szomatizälé és stigmatizälé narrativäkat a pszichoanalizis térnyerésével a n6iség emancipatorikus küzdelmének kedvezőbb diskurzusa váltotta fel. Bár sok rokon tulajdonság felfedezhető a patologizáló biomedicinális és a pszichoanalitikus nyelvezetben, a betegségről szóló diskurzus integrálta annak alanyát, a nőt is. Bánfalvi ezt felismerve rámutat a pszichoanalízis , kétarcúságára": ,a nőiség modern medikalizációjának résztvevője, de egyben a hisztériával kapcsolatos emancipatorikus törekvéseknek pártolója is. A női test medikalizációs folyamatainak intézményes szereplője, de a medikalizáció kritikájának is egyik legfontosabb narratíváját kínálja" (Bánfalvi 2013, 43). A Freudnál kimutatható emancipációs törekvéseket többek között a libidóról tett megállapítása is tükrözi, miszerint az , végleges helyzetet foglalt el, [...] hiányoznak a további fejlődés útjai [...] mintha a nőiséget kialakító nehéz fejlődés az egyén minden lehetőségét kimerítette volna" (Freud 1993, 151 idézi Borgos 2017, 23). Freud ezen gondolatát olvasva, mintha Foucault szexuális szubjektuma tárulna elénk, akinek nemiségénél nem lehet elemibb megállapítást tenni, hiszen minden csak ennek az egyén velejéig hatoló természetnek alárendelve nyerhet értelmet. Borgos Anna Freud nőiség képével összefüggésben rámutat arra, hogy a fenti idézet szimbolikus értelemben tekinthető a patriarchális társadalmakban rögzült igazságtalanságnak és az androcentrizmus elnyomó normalizációjának felismeréseként is. Ennek eredménye, hogy ténylegesen a modernitásra jellemző szerepelvárások vezetnek el a nő kimerültségéhez, nem pedig a nőiségnek (female) a pszichoszexuális és biológiai prediszpozíciói (Borgos 2017, 23). Ennél azonban jellemzőbb a Freud érdemeit árnyaló feminista kritika. A bírálat tárgya, hogy Freud sosem tudott igazán elszakadni a nyugati filozófia szomatizált nőképétől, amelynek conditio humana-ja, hogy szexualitásába zárva létezik. Mi is ennek tükrében a nő? (1) A férfi Szubjektumhoz viszonyítva objektum, vagyis , A Másik"; (2) A faj biológiai terheit (menstruáció, várandósság, szülés, szoptatás stb.) magán hordó rabszolga. Az első és második pont azonban mindig csak és kizárólag adott történelmi-társadalmi realitás tükrében értelmezhető (Joó 2003, 45-47). Ez a radikälis teridöbeliseg különös sajátosságot kölcsönöz A második nem című kötetnek. Ez az

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1595 px
Image height
2422 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.09 MB
Permalink to jpg
022_000127/0081.jpg
Permalink to ocr
022_000127/0081.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu