OCR Output

Oktatásfejlesztési innováció és hálózatépítés a magyarországi felsőoktatásban

céges támogatóinak köszönhetően. Az oktatói kiválósági díjhoz kapcsolódó esetleges
problémák, különböző intézményi megítélések tekintetében lásd Dorner és Gorana
(2024) írását.

A visszacsatolások különböző reflexiós folyamatokat indítanak el: A Központ felé
történő visszacsatolások rendszeres feldolgozására van mód a havi kurzusértékelési
reflexiós-beszélgetéseken, illetve a félévenként folytatott részletes adatelemzések és az
ahhoz kapcsolódó vezetői megbeszélések során. Az igényfelmérések és kompetenciamé¬
rések, valamint az oktatói díj megpályázása pedig az oktatókat készteti arra, hogy rend¬
szeresen reflektálják tanítási módszereiket, az alkalmazott stratégiákat és eszközöket,
valamint azok hatékonyságát, továbbá megfogalmazzák erőségeiket és hiányosságaikat.

Ennek a komplex oktatásinformatikai fejlesztési elképzelésnek a teljeskörű beveze¬
tését megelőzően az Egyetem legnagyobb karán került sor a kurzusalapú oktatásin¬
formatikai fejlesztés és a kapcsolódó visszacsatolás kipróbálására pilot jelleggel (2021.
március-június), és a teljes körű bevezetést követően is folyamatos a fejlesztése koncep¬
cionális, valamint egyes elemeinek szintjén egyaránt.

A reflexiós és visszacsatolási folyamat legalapvetőbb tevékenysége — visszatérve a
komplex modell kiindulási pontjához — a gyűjtött adatok elemzése és a kapcsolódó ku¬
tatási tevékenység (A). A Központ az alábbiakban megjelölt területeken végez rendszeres
adatgyüjtest (6. tablazat):

6. táblázat. Milyen adatgyűjtést végez az egység?

Milyen adatgyűjtést végez az egység működésének fejlesztése, ill. hatékonyságá- ] Igen | Nem
nak mérése érdekében? (Több válasz is megjelölhető)

Igényfelmérés a fejlesztési célokkal, témakörökkel kapcsolatban

Igényfelmérés a fejlesztés szervezéséhez (időpontok, formák)

A fejlesztésen részt vevők száma

A fejlesztésen részt vevők elégedettségének mértéke

A fejlesztésen részt vevők tudásának és/vagy kompetenciáinak változása

A fejlesztésen részt vevők által kiszolgált hallgatók tanulási szokásainak változása e

Intézeti szinten történő változások

Egyéb e

Ennek keretében minden kurzus reflexióval zárul, és ezek eredményét a kurzusrész¬
vételhez kapcsolódó további adatokkal együtt adott rendszerességgel (havonta, félévente,
illetve nagyobb összevetések céljából évente vagy több évre visszamenőleg is) elemezzük,
a tapasztalatokat pedig becsatornázzuk a képzésekbe. A belső fejlesztések kapcsán gyűj¬
tött és elemzett adatokat (pl.: részvételi adatok, elégedettségmérés) a közvetlen felettes
felé havonta megküldjük, valamint részletes, összefoglaló jelentés formájában évente
az egyetemi és kari vezetés, valamint a minőségbiztosítási vezetés felé is továbbítjuk.

A workshopok elvégzését követően kitöltendő kurzusértékelés a képzés részét képezi,
és célja, hogy visszajelzést kapjunk a képzés hatékonyságáról, illetve az, hogy a részt¬
vevő maga is reflektálja a folyamatot, közte saját aktivitását is. A kezdetektől, 2021-től

+ 63 +