OCR Output

Dringó-Horváth Ida

célozza a 2., A hazai felsőoktatás-fejlesztés anatómiája: struktúrák, funkciók, kihívások
c. fejezet, a kapcsolódó empirikus kutatások tükrében. Hangsúlyos elemként jelenik
meg a KRE IKT Kutatóközpont koordinálásával kétévente, központvezetők bevonásá¬
val végzett szisztematikus adatfelvétel: a hazai egységekről készült pillanatfelvételek
bemutatása, illetve azok összevetése irányadó trendek megállapítását teszik lehetővé.

A hazai helyzetkép felvázolását követően egy konkrét szervezeti egység példáján ke¬
resztül nyújtunk bepillantást a felsőoktatási intézmények oktatásfejlesztési munkájába.
A Górcső alatt egy hazai jógyakorlat: bemutatkozik a KRE IKT Kutatóközpont c. 3.
fejezet egy adott felsőoktatási módszertani és oktatásinformatikai szervezeti egység
egyéni útját követi végig. Bemutatja a központ létrejöttét támogató körülményeket, az
eddigi fejlődési útvonal legfontosabb mérföldköveit és a jelenlegi működési gyakorlat
alapvető elemeit. A fejezetben összefoglalt tapasztalatok adaptálható mintául szolgál¬
hatnak újonnan szerveződő egységek számára, de a már működő központok részére is
reflexió alapjául szolgálhatnak.

A 4. fejezet — A hálózatok ereje: lokális és globális szinergiák — a hazai tudásmegosztó
hálózatok létrehozásának főbb lépéseit és működésének elveit taglalja. A hazai okta¬
tásfejlesztési egységek 2020-tól történő szisztematikus feltárása és a kialakuló, egyre
szorosabb, gyakorlatorientált együttműködés 2024-től a Magyar Rektori Konferencia
(MRK) albizottságaként formalizálódott. A folyamattal szinte párhuzamosan pedig
egy, a hazai felsőoktatás-pedagógia tudományos támogatását célzó munkacsoport is
létrejött a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) támogatásával. A hazai együttműkö¬
déseken túl a fejezet kitér a nagyobb, regionális és nemzetközi hálózatok munkájának
bemutatására is.

Az egyes központok részletesebb működési mechanizmusának feltárására, értéke¬
lésére és fejlesztésére alkalmas mérőeszközöket gyűjt egybe a Reflexiót, értékelést és
tervezést támogató keretrendszerek c., 5. fejezet. A bemutatott eszközök a diagnosztikus
mérés mellett stratégiai célok és fejlesztési koncepciók kialakítását is segítik. A keret¬
rendszerek egymással való összevetése segíti a megfelelő, adott célok mentén kiválasz¬
tott eszközhasználatot.

A Zárszó egyfajta konklúzióként taglalja a felsőoktatás-fejlesztési központok le¬
hetséges jövőbeli szerepét, fejlesztési irányait. A Szerzői bemutatkozás és Felhasznált
irodalom után található Mellékletek szintén a kiadvány gyakorlati hasznosíthatóságát
kívánják erősíteni. A közreadott, alábbiakban felsorolt információs anyagok a területen
folytatott kutatási munkát, valamint az együttműködésen alapuló, szakmai közösségi
tudásmegosztást tudják támogatni:

e 1. sz. melléket: A hazai oktatásfejlesztési központok listája

e 2. sz. melléklet: Oktatásfejlesztők , tollából" — oktatásfejlesztő egységek kiad¬
ványai

s 3.sz. melléklet: Kérdőív oktatásfejlesztési egységek vezetőinek — 2024

s 4.sz. melléklet: Hazai és nemzetközi felsőoktatás-fejlesztési szervezetek

+ 5.sz. melléklet: Kapcsolódó hazai és nemzetközi rendezvények, konferenciák

+ 6. sz. melléklet: Az ACE-POD értékelő keretrendszer magyar fordítása

* 10°