Az elkülönülés az életmódban is megnyilvánult, ezt tükrözik a lé¬
lekösszeírások. Zalabéri Horváth László háztartásában 1746-ban
három szolgát írtak össze, két férfit és egy nőt. 1757-ben 21 tagú
háztartásban élt nagyszámú gyerek és szolga, szolgálólány társasá¬
gában. 1771-ben özvegye továbbra is nagy háztartást mondhatott
magáénak. A Marton család tagjai kevesebb szolgaszemélyzettel,
de még jellegzetesen nagy háztartást vittek.
Végül az összetartozásra utal a keresztszülői hálózat elemzése.
Az e csoportba tartozó családok házaspárjai együtt, vagy férfi és
női tagjai külön-külön igen népszerű keresztszülők. A keresztelésnél
szinte zártan csak egy meghatározott kör tagjaival fordulnak elő.
Ehhez tartozik a Festetics család, Törey László plébános és nővére,
Törey Mária, Csiszár Péter tanító és felesége, Egyed Éva, majd pe¬
dig a Csiszárt felváltó Csuklin János tanító és felesége. A nemesi
s elit" gyerekeit azonos státusú emberek, gyakran a környéken bir¬
tokos családok tagjai tartják keresztvíz alá. Ugyanők azonban egy¬
szerű városlakóknál, sőt cigánycsaládoknál is vállalnak keresztszülői
szerepet. De szinte kizárólag egymással. A hasonlóan népszerű kéz¬
műves keresztapákkal és azok feleségével véletlenül sem fordulnak
elő. Egyedül egy Banicz Borbála nevű hölgy gyakori részese e szer¬
tartásoknak: róla semmit sem tudunk, de ő sem vállal keresztanya¬
ságot kézművesekkel vagy más közrendű személlyel.
A házasságok későbbi részletesebb elemzése megint csak finom
elkülönülést tár fel. Egy társadalmilag nagyon zárt, a legtöbbször
éppen ezért exogám csoport mellett egy sokkal inkább a helyi tár¬
sadalomban feloldódó, s így rendileg lefelé házasodó kört rajzol¬
hatunk fel.
A nemesi birtokos- és tisztviselőcsoport Keszthelyen a 18. század
közepén meggyengül. Egyértelműen veszít súlyából azáltal, hogy
anyagi nehézségei — a Festeticsek feltehető nyomása — miatt elveszti
városi birtokait. Lassan elköltözik, kihúzódik a városból. Horváth
László 1764-ben Keszthelyen halt meg, gyerekei azonban kifelé há¬
zasodtak. A Marton család esetében a lesüllyedés jeleit láthatjuk.
Taksás nemesekké lesznek, lányaik férjei pedig már gyakran adózó
(bár hasonló nemesi) környezetből jönnek.
A későbbiekben ez a csoport eltűnik a városból, s csak ven¬
dégként jelenik meg egy-egy családi ünnepre, fogadásra vagy a He¬