OCR Output

96 e Élettörténet és pszichoterápia

Például a sikertelen felvételi utáni évben alkalmasságvizsgálatoknál asz¬
szisztensként működők efféle kérését elutasította a KISZ-titkár, mondván:
nem akarja rontani saját bejutási esélyeit a szakra, nem növelné saját kon¬
kurenciáját. (Az eltökélt pszichológuspalánták kiléptek, komoly fennakadást
okozva ezzel a kis intézmény működésében, aminek következményeként az
igazgató állítólag igyekezett megakadályozni felvételüket.) "A mindenkép¬
pen pszichológuspályára készülő nyelvtanár többször is munkahelyet váltott
annak érdekében, hogy támogató állásfoglalást kaphasson, és végül egy ad¬
diktológiai probléma hozta meg az áttörést: , német szakosított általános is¬
kolában tanítottam, és ott aláírta a papíromat az igazgatónő, de sajnos éppen
részeg volt, és ez volt az én szerencsém, mert fogalma sem volt, hogy mit ír
alá, és akkor így felvételizhettem, és akkor így bekerültem."""?

4.2. Képzések

A Kádár-korszakban tulajdonképpen az sem volt egyértelmű, hogy ponto¬
san milyen utat kellett bejárniuk azoknak, akik pszichoterápiával szerettek
volna foglalkozni. Az ekkor működő pszichoterapeuták igencsak változatos
képzési háttérrel működtek: a különböző - de mégis egy korszakban dolgozó
- nemzedékeknek markánsan eltérőek voltak a tapasztalataik. Mint emlí¬
tettem, az 1949-ben feloszlatott Magyar Pszichoanalitikai Egyesületnek nem
csupán orvosok lehettek tagjai: mindenféle értelmiségi szakmával rendel¬
kezők jelentkezhettek, és saját analízisük után sokszor eseteket is vállaltak.
A pszichoanalitikus szakma gyakorlása a fordulat éve után szinte kizárólag
magánpraxisban történhetett, ami értelemszerűen azzal járt, hogy csak az
orvosi képzettségűek dolgozhattak ebben tovább, ők is csak mellékállás¬
ban." A Kádár-korszak legidősebb pszichoterapeuta-nemzedéke tehát álta¬
lában orvosként végzett, és saját élményű analízise, majd szupervízióba vitt
esetei tették pszichoanalitikussá.

Az 1889-es születésű Hermann Imre például a budapesti egyetem or¬
voskarára járt, és medikusként kezdett igazán vonzódni a pszichológiához.
Másodéves korában lett mestere Révész Géza, a lélektan professzora, aki
néhány évvel később, 1919-ben meghívta tanársegédjének, a Tanácsköztár¬
saság bukása után viszont mindkettejüknek menniük kellett az egyetemről.
Hermannt a kísérleti pszichológia mellett csakhamar a pszichoanalízis is ér¬

30. Törteneti interjü Il/9/210-211.

302 Történeti interjú II[/2/31.

303 Bár néhány laikus pszichoanalitikus elszórtan továbbra is tevékenykedett - például a rabbi és tanár
alapképzettségű, és mint láttuk, az ÁVH , vendégszeretetét élvező" József András ekkor is végzett
szupervíziós tevékenységet. Lásd: POPPER 1998.; KLANICZAY 2013: 46.