OCR Output

214 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA

Iskolai egészségfejlesztés

Az elmúlt évtizedben már megjelent a magyar köznevelési rendszerben a teljes
körű iskolai egészségfejlesztés (Somhegyi, 2016) bevezetésének és napi gyakor¬
lattá tételének gondolata. Ehhez kapcsolódóan szabályozzák az iskolai büfék,
egyéb iskolai étkezési lehetőségek gyakorlatát (pl. sószegény táplálékok, cukros
üdítőitalok korlátozott hozzáférhetősége), illetve megtörtént a mindennapos
testnevelés kötelező jellegű bevezetése.

Az erre vonatkozó jogszabályok - 37/2014(IV.30) EMMI-rendelet, Nem¬
zeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, a nemdohányzók védelméről
és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól
szóló, 1999. évi XLII. törvény - támogatják a fenti célkitűzések megvalósulá¬
sát, de a köznevelési intézményekben nem volt jelentős elmozdulás abba az
irányba, hogy az intézkedések az egészségesebb élet valamennyi fontos terü¬
letét lefedjék.

Az Egészségügyi Világszervezet és az UNICEF ajánlásai is meghatározták
az egészségfejlesztő iskolák legfontosabb standardjait 2021-ben (WHO-UNI¬
CEPF, 2021). Az ajánlások az alábbi területekre terjednek ki:

: Kormányzati politikák és források: A kormányzat egésze elkötelezett és
forrásokat biztosít annak érdekében, hogy minden iskolát egészségfej¬
lesztő iskolává lehessen tenni.

. Iskolai irányelvek és források: Az iskola elkötelezett egy, az egész iskolát
átfogó megközelítés mellett, és jelentős erőforrásokat bocsát rendelke¬
zésre ennek érdekében.

. Iskolai irányítás és vezetés: Az iskolai irányítás és vezetés egész iskolára
kiterjedő modellje támogatja az egészségfejlesztő iskolává válást és az
annak megfelelő működést.

. Iskolai és közösségi partnerségek: Az iskola elkötelezett és együttműkö¬
dik a helyi közösséggel az egészségfejlesztő iszola megvalósítása és fenn¬
tartása érdekében.

s Iskolai tanterv: Az iskolai tanterv támogatja a tanulók egészségének és
jóllétének fizikai, szociális-érzelmi és pszichológiai aspektusait.

- Iskolai szocialis-érzelmi környezet: Az iskola biztonságos, támogató szo¬
ciális-érzelmi környezetet biztosít.

. Az iskola fizikai környezete: Az iskolai politikák az iskolai közösség min¬
den tagja számára biztonságos környezetet biztosítanak, amely összhang¬
ban van a nemzeti szakpolitikával.

. Iskolai egészségügyi szolgáltatások: Minden tanuló hozzáférhet olyan
átfogó iskolai vagy iskolához kötött egészségügyi szolgáltatásokhoz, ame¬