ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
házi programok stb.). Ezek többsége azonban - rendszeres humán és anyagi
erőforrások híján - nem épült be az iskolák mindennapi életébe. Megismétel¬
jük az összes korábbi adatfelvétel kapcsán megfogalmazott javaslatunkat,
miszerint az iskolákban bántalmazásellenes programok rendszeres bevezetése
lenne szükséges. Ezek nemcsak a bántalmazás előfordulását csökkentik,
hanem pozitív hatással vannak a segítő szándékú viselkedésre, az osztály¬
légkörre, valamint a barátságok számára és minőségére is (Jármi, 2019).
Elektronikusmédia-használat
A kortársak közötti kapcsolattartásban kiemelkedő szerepet játszik az
elektronikusmédia-használat, de a gyerekeknél az online forma a legtöbb
esetben csak kiegészíti az osztálytársakkal, barátokkal folytatott szemé¬
lyes iskolai kapcsolattartást. Ezzel összhangban - bár a korábbi adatfel¬
vételhez képest növekedett az intenzív elektronikusmédia-használók
száma - a hazai fiatalok az online kommunikációt összességében kevésbé
preferálják a személyes találkozásokkal szemben.
A fiatalok elektronikusmédia-fogyasztása nagyon magasnak tűnhet a fel¬
nőtt társadalom szemében, de ezen a téren - egyelőre — nemzetközi vi¬
szonylatban leginkább az online bántalmazás adatok kedvezőtlenek,
a többi mutató (intenzív használók, online játékhasználati zavar, problé¬
más közösségimédia-használat) a korosztályra jellemző nemzetközi
átlagnak felel meg. Mindemellett az elektronikusmédia-használatban
növekedésre kell számítani. Annak érdekében, hogy kivédjük a kedvezőt¬
len hatásokat, fejleszteni kell a digitális írástudást, az általános médiamű¬
veltséget, különösen a digitális állampolgársággal kapcsolatos és a megfe¬
lelő hangvételű online kommunikációhoz (netikett) szükséges készségeket.
Mindezek segítik a fiatalokat abban, hogy hatékonyan kezeljék, és kritiku¬
san értékeljék és szűrjék a rájuk zúduló információmennyiséget, erősítsék
digitális biztonságukat, illetve fejlesszék kreativitásukat, önkifejezésüket és
társadalmi tudatosságukat. Ezen a területen számos kiemelkedően jó kez¬
deményezés látott napvilágot (pl. Digitális Gyermekvédelmi Stratégia,
Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központok, Televele Médiapedagógiai
Műhely, Magyar Gyermekmentő Alapítvány - Saferinternet stb.). Nevelési
szempontból lényeges teendő a büntetésközpontú, digitális eszközök meg¬
vonásával fenyegető szemlélet helyett a digitális tudatosság hangsúlyozása
és szabadidő-eltöltési alternatívák felkínálása.