OCR
198 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA Magasabb évfolyamokra lépve egyre több tanuló érzi úgy, hogy hatékony problémamegoldó, és képes teljesíteni. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb önállóság a magasabb énhatékonyság érzését adja a fiataloknak. A tanulók 4296-a elég gyakran vagy nagyon gyakran úgy érzi, hogy a dolgok az elképzelései szerint alakulnak, ugyanakkor több mint egynegyedük szerint gyakran leküzdhetetlenül felhalmozódnak a nehézségeik. A COVID-19-járvány hatásairól való beszámolóban - bár a diákok többsége semleges hatásokat említett — a kedvezőtlen hatások minden területen felülmúlják a kedvezőeket. Ez nem szükségszerű: egy nemzetközi összehasonlításból kiderült, hogy számos országban a fiatalok bizonyos területeken döntően pozitív következményekről számolnak be (Residori et al., 2023). Hazánkban a tanulök 23%-a a tízből legalább hat területen számolt be kedvezőtlen változásról (a nemzetközi átlag e tekintetben 13%), és csak 13%-uk jelzett pozitív változást legalább hat területen (nemzetközi átlag 31%). A COVID-19 hatásaival kapcsolatban nemzetközi szinten elmondható, hogy a fiatalabbak, jómódúbb családból származók és a fiúk általában kedvezőbben ítélték meg a pandémia hatásait, mint az idősebbek. Ezek az összefüggések hazánk fiataljaira csak részben igazak: nálunk az alacsonyabb évfolyamokra járók több negatív (és több pozitív) hatásról számoltak be, mint az idősebbek. Az egészségi állapot további fontos mutatója a krónikus állapotok előfordulási gyakorisága. A tanulók 2296-a nyilatkozott úgy, hogy van krónikus problémája. Bár a magasabb évfolyamokon inkább lányok számolnak be krónikus állapotokról, az orvos által megállapított egészségügyi problémák aránya nem emelkedik az életkorral. A gyermekek körülbelül fele rendszeresen szed gyógyszert is, de a krónikus állapottal való együttélés inkább az 5. évfolyamosoknak jelent problémát. Noha a pszichoszomatikus tünetek és a saját egészségüket kedvezőtlennek tartó gyerekek aránya emelkedő tendenciákat mutat, a krónikus betegségek előfordulási gyakorisága nem változik számottevően. A COVID-19 hatásaira és a mentális egészségre vonatkozó adatok egyértelműen azt sugallják, hogy a 2018 és 2022 közti időszak — mely jórészt egybeesett a koronavírus-járvány időszakával - a lelki egészség szempontjából többnyire kedvezőtlen változásokat hozott fiataljaink számára. A legszembetűnőbb változás a gyakori pszichoszomatikus tünetek előfordulási gyakoriságában következett be. A változások oka lehet a covid-fertőzés maga, amennyiben a betegség miatt tapasztaltak hosszú távú tüneteket a tanulók. Más szempontból a vírussal kapcsolatos aggodalmak és a pandémiával járó korlátozó intézkedések (pl. iskolák lezárása, kijárási korlátozás, programok elmaradása) szintén okozhatták azt, hogy a tanulók mentális egészsége romlott. Mindemellett nem szabad figyelmen kívül hagynunk a kedvező tendenciákat