OCR Output

198 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA

Magasabb évfolyamokra lépve egyre több tanuló érzi úgy, hogy hatékony
problémamegoldó, és képes teljesíteni. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb önállóság
a magasabb énhatékonyság érzését adja a fiataloknak.

A tanulók 4296-a elég gyakran vagy nagyon gyakran úgy érzi, hogy a dol¬
gok az elképzelései szerint alakulnak, ugyanakkor több mint egynegyedük
szerint gyakran leküzdhetetlenül felhalmozódnak a nehézségeik.

A COVID-19-járvány hatásairól való beszámolóban - bár a diákok több¬
sége semleges hatásokat említett — a kedvezőtlen hatások minden területen
felülmúlják a kedvezőeket. Ez nem szükségszerű: egy nemzetközi összehason¬
lításból kiderült, hogy számos országban a fiatalok bizonyos területeken dön¬
tően pozitív következményekről számolnak be (Residori et al., 2023). Hazánk¬
ban a tanulök 23%-a a tízből legalább hat területen számolt be kedvezőtlen
változásról (a nemzetközi átlag e tekintetben 13%), és csak 13%-uk jelzett po¬
zitív változást legalább hat területen (nemzetközi átlag 31%). A COVID-19
hatásaival kapcsolatban nemzetközi szinten elmondható, hogy a fiatalabbak,
jómódúbb családból származók és a fiúk általában kedvezőbben ítélték meg
a pandémia hatásait, mint az idősebbek. Ezek az összefüggések hazánk fiatal¬
jaira csak részben igazak: nálunk az alacsonyabb évfolyamokra járók több ne¬
gatív (és több pozitív) hatásról számoltak be, mint az idősebbek.

Az egészségi állapot további fontos mutatója a krónikus állapotok előfordu¬
lási gyakorisága. A tanulók 2296-a nyilatkozott úgy, hogy van krónikus problé¬
mája. Bár a magasabb évfolyamokon inkább lányok számolnak be krónikus
állapotokról, az orvos által megállapított egészségügyi problémák aránya nem
emelkedik az életkorral. A gyermekek körülbelül fele rendszeresen szed gyógy¬
szert is, de a krónikus állapottal való együttélés inkább az 5. évfolyamosoknak
jelent problémát. Noha a pszichoszomatikus tünetek és a saját egészségüket
kedvezőtlennek tartó gyerekek aránya emelkedő tendenciákat mutat, a króni¬
kus betegségek előfordulási gyakorisága nem változik számottevően.

A COVID-19 hatásaira és a mentális egészségre vonatkozó adatok egyér¬
telműen azt sugallják, hogy a 2018 és 2022 közti időszak — mely jórészt egybe¬
esett a koronavírus-járvány időszakával - a lelki egészség szempontjából több¬
nyire kedvezőtlen változásokat hozott fiataljaink számára.

A legszembetűnőbb változás a gyakori pszichoszomatikus tünetek előfor¬
dulási gyakoriságában következett be. A változások oka lehet a covid-fertőzés
maga, amennyiben a betegség miatt tapasztaltak hosszú távú tüneteket a tanu¬
lók. Más szempontból a vírussal kapcsolatos aggodalmak és a pandémiával járó
korlátozó intézkedések (pl. iskolák lezárása, kijárási korlátozás, programok el¬
maradása) szintén okozhatták azt, hogy a tanulók mentális egészsége romlott.
Mindemellett nem szabad figyelmen kívül hagynunk a kedvező tendenciákat