OCR
190 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA 8.25. ABRA A tanulók észlelt stressz atlagpontszamai nem és életkor szerint (N = 4563) IN Fiúk IN Lányok 8 7,7 75 & 10 6,1 N 2 8 € © a 6 a o = 4 MO © S 2 x CD 0 9% 11." Évfolyam Depresszív hangulat E témakörben a kutatásban valamennyi kérdés első alkalommal szerepelt, melyeket csak a 7-11. osztalyos tanulóknak tettük fel. A hattételes roviditett Center for Epidemiological Disease Studies Depression (CES-D) skalat (Radloff, 1977) használtuk mérőeszközként. @ xervesex ) Az elmúlt 7 napban milyen gyakran fordultak elő veled az alábbiak? ) Nem volt étvágyad, nem akartál enni. , Nehezen tudtál koncentrálni arra, amit csinálsz. >» Lehangoltnak érezted magad. >» Úgy érezted, hogy kényszeríteni kell magad, és nagy erőfeszítésedbe kerül, hogy elvégezd a feladatodat. ) Szomorú voltál. ) Nem tudtad elvégezni a feladataidat (otthon, munkában, iskolában). (Szinte soha / Néha / Gyakran / Szinte mindig) A skála terjedelme 6-24 pont, ahol a magasabb pontszám rosszabb hangulatot jelent. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa érték megfelelő, 0,87. Az egyes tételekre adott válaszokból kiemeljük, hogy az 5-11. osztályos tanulók több mint harmada gyakran vagy szinte mindig lehangoltnak érzi magät (34,8%), es több mint negyedük (28,3%) kifejezetten szomorü. A skála átlaga a teljes mintán M = 12,5 (SD = 4,2). A fiük (M = 11,1; SD = 3,8) minden évfolyamon szignifikánsan jobb hangulatot mutatnak, mint a lányok (M = 13,8; SD = 4,2). Jelentős életkori különbségeket a 7. és 9. évfolyam között tapasztalhatunk. (8.26. ábra).