190 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
8.25. ABRA
A tanulók észlelt stressz atlagpontszamai nem és életkor szerint (N = 4563)
8 7,7 75
& 10 6,1
N
2 8
€
©
a 6
a
o
= 4
MO
©
S 2
x
CD 0
9% 11."
Évfolyam
E témakörben a kutatásban valamennyi kérdés első alkalommal szerepelt, me¬
lyeket csak a 7-11. osztalyos tanulóknak tettük fel.
A hattételes roviditett Center for Epidemiological Disease Studies Depres¬
sion (CES-D) skalat (Radloff, 1977) használtuk mérőeszközként.
) Az elmúlt 7 napban milyen gyakran fordultak elő veled az alábbiak?
) Nem volt étvágyad, nem akartál enni.
, Nehezen tudtál koncentrálni arra, amit csinálsz.
>» Lehangoltnak érezted magad.
>» Úgy érezted, hogy kényszeríteni kell magad, és nagy erőfeszítésedbe kerül, hogy elvégezd a
feladatodat.
) Szomorú voltál.
) Nem tudtad elvégezni a feladataidat (otthon, munkában, iskolában). (Szinte soha / Néha /
Gyakran / Szinte mindig)
A skála terjedelme 6-24 pont, ahol a magasabb pontszám rosszabb hangulatot
jelent. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa érték
megfelelő, 0,87.
Az egyes tételekre adott válaszokból kiemeljük, hogy az 5-11. osztályos
tanulók több mint harmada gyakran vagy szinte mindig lehangoltnak érzi
magät (34,8%), es több mint negyedük (28,3%) kifejezetten szomorü.
A skála átlaga a teljes mintán M = 12,5 (SD = 4,2). A fiük (M = 11,1; SD =
3,8) minden évfolyamon szignifikánsan jobb hangulatot mutatnak, mint a lá¬
nyok (M = 13,8; SD = 4,2). Jelentős életkori különbségeket a 7. és 9. évfolyam
között tapasztalhatunk. (8.26. ábra).