8. TESTI ÉS LELKI EGÉSZSÉG = 189
8.24. ÁBRA
Magas énhatékonyságról (tervmegvalósítás) beszámoló tanulók arányai
nem és évfolyam szerint (N — 6086)
Magas énhatékonyságúak
aránya (99)
E témakörben a kutatásban valamennyi kérdés első alkalommal szerepelt, me¬
lyeket csak a 7-11. osztalyos tanulóknak tettük fel.
A negyteteles Cohen Eszlelt Stressz Skälät (Cohen et al., 2007) hasznältuk
meröeszközkent.
) Az elmúlt hónapban milyen gyakran érezted a következőket?
) Milyen gyakran érezted úgy, hogy nem tudod uralni azokat a dolgokat, amelyek fontosak az
életedben?
, Milyen gyakran bíztál magadban, hogy képes vagy kezelni személyes problémáidat?
) Milyen gyakran érezted úgy, hogy a dolgok az elképzelésed szerint alakulnak?
) Milyen gyakran érezted úgy, hogy a nehézségek úgy felhalmozódtak, hogy nem tudod
leküzdeni őket? (Soha / Szinte soha / Néha / Elég gyakran / Nagyon gyakran)
A skála terjedelme 0-16 pont, ahol a magasabb pontszám magasabb észlelt
stressz-szintet jelent. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cron¬
bach-alfa érték nem túl magas, 0,63.
Az egyes tételekre adott válaszokból kiemeljük, hogy az 5-11. osztályos ta¬
nulók 4290-a elég gyakran vagy nagyon gyakran úgy érzi, hogy a dolgok az el¬
képzelései szerint alakulnak, ugyanakkor több mint egynegyedük (27,890) azt
nyilatkozta, hogy gyakran úgy felhalmozódnak a nehézségei, hogy nem tudja
leküzdeni őket. A skála átlaga a teljes mintán M — 6,8 (SD — 3,0). A lányok
értéke (M = 7,5; SD = 3,00) minden életkorban szignifikánsan magasabb, mint
a fiuké (M = 6,1; SD = 2,8) (8.25. dbra). A 7. és 9., osztalyosok átlagai között
kismértékű, de szignifikáns emelkedés figyelhető meg.