OCR
128 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA vésbé intenziv hasznalok. A 9-11. évfolyamon tanulok 18%-a legalabb egy gyakran jelen lévő problémás videójáték-használati tünetet tapasztal. A 9-11. osztalyban tanulók körében a szerencsejáték kipróbálásának aránya eddigi életük során 4496, az elmúlt év során mintegy 3596, az elmúlt hónapban pedig 1796. A problémás videó- és szerencsejáték-használat jóval jellemzőbb a fiúk, mint a lányok körében. . A tanulók 3996-a legalább egyszer, 1896-uk pedig legalább kétszer olyan sérülést szenvedett a kérdezést megelőző egy évben, amely szaksegítséget igényelt. A fiúk minden életkorban jobban érintettek. Az általános iskolás korosztályban magasabbak a sérülési arányok. - A 9-11. osztalyos tanulók 45%-ära jellemzö, hogy volt már szexuális kapcsolata. A szexuális kapcsolatot már létesített tanulók aránya nagyobb a magasabb évfolyamon tanulók körében. E tanulók több mint 25%-a 14 éves vagy fiatalabb volt első szexuális kapcsolata idején. A 9. osztályos tanulók leggyakrabban 15 évesek (43906), a 11. évfolyamon tanulók leggyakrabban 16 évesek vagy annál idősebbek (65%) voltak első szexuális kapcsolatuk idején. A szexuális kapcsolatot már létesített tanulók ötöde nem védekezett a legutóbbi együttlét során. Óvszerrel több mint felük, tablettával és mindkét módszerrel megközelítőleg 10-1096 védekezett a legutóbbi együttlét során. BEVEZETÉS A serdülőkori kockázati magatartások olyan viselkedéseket ölelnek fel, amelyek veszélyeztethetik a megfelelő serdülőkori pszichoszociális és testi-fizikai fejlődést, valamint negatív következményekhez vezethetnek a fiatalok életében (Jessor, 1991). A rizikómagatartások közé sorolhatjuk a szerhasználati viselkedéseket, így például a dohányzást, az alkoholfogyasztást és a tiltottszer-használatot. A serdülőkor tekinthető a szerhasználat kezdeti időszakának, számos fiatal ekkor próbálja ki és fogyasztja először a különböző pszichoaktív szereket. Ugyanakkor a szerhasználat gyakoribbá válásával előfordulhatnak akár rendszeres és problémás használati formák is ebben az időszakban (Burstein, 2012; Degenhardt et al., 2016; Mayhew et al., 2000). A serdülőkori szerhasználat jelentős egészségteherrel és negatív következményekkel járhat együtt. Például negatív hatást gyakorolhat a neuropszichológiai és kognitív funkciók fejlődésére, koc