128 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
vésbé intenziv hasznalok. A 9-11. évfolyamon tanulok 18%-a legalabb
egy gyakran jelen lévő problémás videójáték-használati tünetet tapasztal.
A 9-11. osztalyban tanulók körében a szerencsejáték kipróbálásának
aránya eddigi életük során 4496, az elmúlt év során mintegy 3596, az
elmúlt hónapban pedig 1796. A problémás videó- és szerencsejáték-hasz¬
nálat jóval jellemzőbb a fiúk, mint a lányok körében.
. A tanulók 3996-a legalább egyszer, 1896-uk pedig legalább kétszer olyan
sérülést szenvedett a kérdezést megelőző egy évben, amely szaksegítséget
igényelt. A fiúk minden életkorban jobban érintettek. Az általános isko¬
lás korosztályban magasabbak a sérülési arányok.
- A 9-11. osztalyos tanulók 45%-ära jellemzö, hogy volt már szexuális kap¬
csolata. A szexuális kapcsolatot már létesített tanulók aránya nagyobb
a magasabb évfolyamon tanulók körében. E tanulók több mint 25%-a 14
éves vagy fiatalabb volt első szexuális kapcsolata idején. A 9. osztályos
tanulók leggyakrabban 15 évesek (43906), a 11. évfolyamon tanulók leg¬
gyakrabban 16 évesek vagy annál idősebbek (65%) voltak első szexuális
kapcsolatuk idején. A szexuális kapcsolatot már létesített tanulók ötöde
nem védekezett a legutóbbi együttlét során. Óvszerrel több mint felük,
tablettával és mindkét módszerrel megközelítőleg 10-1096 védekezett
a legutóbbi együttlét során.
A serdülőkori kockázati magatartások olyan viselkedéseket ölelnek fel, ame¬
lyek veszélyeztethetik a megfelelő serdülőkori pszichoszociális és testi-fizikai
fejlődést, valamint negatív következményekhez vezethetnek a fiatalok életében
(Jessor, 1991).
A rizikómagatartások közé sorolhatjuk a szerhasználati viselkedéseket, így
például a dohányzást, az alkoholfogyasztást és a tiltottszer-használatot. A ser¬
dülőkor tekinthető a szerhasználat kezdeti időszakának, számos fiatal ekkor
próbálja ki és fogyasztja először a különböző pszichoaktív szereket. Ugyanak¬
kor a szerhasználat gyakoribbá válásával előfordulhatnak akár rendszeres és
problémás használati formák is ebben az időszakban (Burstein, 2012; Degen¬
hardt et al., 2016; Mayhew et al., 2000). A serdülőkori szerhasználat jelentős
egészségteherrel és negatív következményekkel járhat együtt. Például negatív
hatást gyakorolhat a neuropszichológiai és kognitív funkciók fejlődésére, koc¬