OCR Output

6. EGÉSZSÉGTÁMOGATÓ MAGATARTÁSOK " 119

6.25. ÁBRA
Az 5-11. osztälyos tanulók iskolakezdési időpontjainak megoszlása (N - 6075)

e Legkésőbb 7:30
@ 7:45
© 8:00

8:00 utan

OSSZEFOGLALAS

A fiatalok táplálkozási szokásai messze nem felelnek meg az ajánlottnak, mely
szerint a reggeli a legfontosabb étkezés, és az étrend felét mindennap zöldsé¬
geknek és gyümölcsöknek kell kitenniük, minimális cukor- és zsiradékfogyasz¬
tás mellett (Szűcs, 2019). A mindennapos reggelizés iskolai napokon a tanulók
alig több mint harmadára jellemző, pedig ez elengedhetetlen lenne például
a megfelelő iskolai teljesítményhez (Rampersaud et al., 2005). Gyümölcsöt, il¬
letve zöldséget a tanulók kevesebb mint harmada fogyaszt naponta. Az idői
tendenciák az elmúlt nyolc-tíz évet tekintve kedvezőtlenek, vagy stagnálást
mutatnak. A lányokra a reggelizés szempontjából rosszabb arányok jellemzők,
mint a fiúkra, és a korábban tapasztaltaktól (Németh g Román, 2019) eltérően
a zöldség- és gyümölcsfogyasztásban sem mutatnak kedvezőbb képet a fiúknál.
Az idősebbek rosszabb arányokat mutatnak, mint a fiatalabb korcsoportok.
Ugyanakkor az édesség- és cukortartalmú üdítőital-fogyasztás az elmúlt
időszakban folyamatosan csökkent, és jelenleg csak minden negyedik-ötödik
fiatalra jellemző napi szinten. Nemi különbségek összességében itt sem jellem¬
zőek, az életkor előrehaladásával azonban kedvező változást láthatunk. A min¬
dennapos energiaital-fogyasztás az elmúlt nyolc évben növekvő tendenciát
mutatott: jelenleg átlagosan minden hetedik diákra jellemző. Nagyok azonban
az életkori eltérések: a legidősebb korcsoportban ez minden ötödik tanulóról
mondható el. A nemi különbségek összességében nem markánsak. Az elmúlt
évtized kutatásai fontos adatokat szolgáltattak az energiaital-fogyasztás, vala¬
mint a rizikómagatartások és a hangulati zavarok, depresszió összefüggéseiről