Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000120/0000

Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása, 2022. A WHO-val együttműködésben megvalósuló nemzetközi kutatás nemzeti jelentése – legújabb adatok és trendek az elmúlt húsz évben

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Health Behaviour in School-Aged Children, 2022. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) A WHO-collaborative Cross-National Study 2022 National Report – newest data and trends from the last twenty years
Tudományterület
Egészségmonitorozó rendszerek / Health monitoring systems (11713), Egészségmagatartás / Health behaviour (12396), Egészségfejlesztés / Health promotion (12407)
Sorozat
RendSzerTan
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000120/0091
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 92 [92]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000120/0091

OCR

90 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA (Krogh, 2022). Úgy tűnik, hogy a már meglévő vagy új barátokkal történő aktív kapcsolattartás kedvezően befolyásolja a fiatalok jóllétét, míg a közösségi oldalak véget nem érő, céltalan, passzív görgetése rosszabb hangulathoz vezethet. A társas összehasonlítás irigység, féltékenység és kisebbrendűség érzéseit hívhatja elő (Appel et al., 2016). Az online kortärskommunikäciö elösegiti a valahová tartozás érzését, lehetőséget teremt az intenzívebb önfeltäräsra, Erzelemmegosztásra (Davis, 2012). Az eredményeink is arra mutatnak rá, hogy a tanulók jelentős része (négyötöde) a közeli barátaival tart fenn intenzív online kapcsolatot. Ugyanakkor a magyar iskolásokra nem jellemző nagy arányban az intenzív médiahasználat. Nemzetközi viszonylatban a 15 évesek körében átlagosan 4196 az intenzív használók aránya, nálunk ez ebben az életkorban csak a diákok 3190-ára igaz (Inchley et al., 2020). Hasonlóképpen a hazai fiatalok körében a nemzetközi átlag alatt van az online kommunikációt (a személyessel szemben) preferálók aránya. A kortárskapcsolatok pozitív aspektusaival szemben a kortársbántalmazásnak számos kedvezőtlen hatása van a fiatalok jóllétére. A tanulók legnagyobb része - tízből hét - azt nyilatkozta, hogy egyáltalán nem bántalmazták az iskolában, mintegy tizedüket azonban rendszeresen (legalább havonta 2-3-szor) bántják iskolatársai. Bäntalmazäst rendszeresen a diakok 6%-a követ el, ugyanakkor ezen a területen a beszámolási hajlandóság feltételezhetően alacsonyabb a valós értéknél. Az iskolai bántalmazás elkövetői gyakrabban fiúk és a fiatalabb korcsoportokba tartozók. Bár a 9. és 11. osztályosok kevesebb bántalmazásról számoltak be, ugyanakkor ezekben a korcsoportokban valószínűbb, hogy már kialakultak a krónikus áldozat-bántalmazó szerepek (Menesini et al., 2009). A kortársbántalmazás tekintetében nem mehetünk el szó nélkül a rendszeresen bántalmazottak arányának egyértelműen emelkedő tendenciája mellett: a legalább havonta 2-3 alkalommal bántalmazottak aránya a 2002-ben mért 596-ról 2022-ben 1096 fölé emelkedett. Ezzel párhuzamosan, nemzetközi viszonylatban a 11 évesek között előforduló bántalmazás tekintetében már átlag feletti hazánk érintettsége. A bántalmazási esetek számának növekedéséhez hozzájárulhat, hogy ha elvétve is, de működnek prevenciós programok, kezdeményezések, amelyek segítik a kortársbántalmazás felismerését, ösztönzik a segítségkérést, és ezáltal kevesebb eset marad rejtve az iskolai közösségekben (Jármi, 2019). Az iskolai agresszió tekintetében örvendetes fejlemény, hogy a verekedésben rendszeresen részt vevők aránya is csökkent. Az internetes bántalmazás jelensége számos hasonlóságot mutat az iskolában, személyes helyzetben történő bántalmazással. Az online bántalmazás megfelelő értelmezése, megelőzése, kezelése azonban elképzelhetetlen az internetbiztonság, az adatvédelem és a digitális kompetenciák alapvető fogal

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1913 px
Kép magassága
2705 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.35 MB
Permalinkből jpg
022_000120/0091.jpg
Permalinkből OCR
022_000120/0091.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde