OCR Output

74 : ISKOLÁSKORÚ GYERMEKEK EGÉSZSÉGMAGATARTÁSA

. A tanulók 8790-a azt vallotta, hogy az utóbbi hónapokban nem bántott
senkit az interneten. Az áldozattá válás tekintetében 1996 nyilatkozott
úgy, hogy legalább egyszer bántották az interneten az utóbbi hónapok¬
ban. A diákok mintegy 596-át rendszeresen bántották.

: Az iskolások kétharmada nem verekedett az elmúlt egy évben. Négyszer
vagy többször a diákok 890-a verekedett. A fiúk minden gyakorisági
kategóriában gyakrabban érintettek verekedésben, és a többi kortárs¬
agresszió-formához hasonlóan, a verekedés is ritkábban fordul elő
a magasabb évfolyamokon.

BEVEZETÉS

A kortársak fontos szerepet töltenek be a fiatalok életében, a kortársközössé¬
gek a támogatás forrásai, alapvető igazodási pontok a szocializáció folyama¬
tában. Serdülőkorban nemcsak az iskolai környezet változik, de a fiatalok
újdonságokat tapasztalnak meg fiziológiai, érzelmi, társas kapcsolati téren is.
A társak elfogadása, hasonló érzések, gondolatok megosztása segít abban,
hogy ezekkel a változásokkal megküzdjenek (Bokhorst et al., 2010). A maga¬
sabb kortárstámogatás együtt jár a fiatalok intenzívebb pszichoszociális jól¬
létével, fejlettebb társas kompetenciákkal, a valahová tartozás érzésével, és
ezek mellett még jobb tanulmányi eredményhez is hozzájárulhat (Lenzi et al.,
2012; Espinoza et al., 2014; Cavanaugh & Buehler, 2016). A kortarskapcsolatok
kutatása sajnos sokszor éppen a rizikómagatartások (pl. szerfogyasztás) és
a kedvezőtlen tendenciák szempontjából közelíti meg a témát. A kortárscso¬
port támogatása azonban az egészséges életmódra, önfejlesztésre irányuló
törekvéseket is megerősítheti.

A kortárskapcsolatok fenntartásában és akommunikációban fontos sze¬
repe van a kapcsolattartás online formáinak (pl. közösségimédia-platformok)
is. A képernyőhasználat fejlődésre gyakorolt hatását számos kutatás vizsgálta,
de jelenleg nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy önmagában a képernyő¬
használat kedvezőtlenül befolyásolná a személyiségfejlődést (Ophir et al.,
2021). A közösségimédia-használatnak ebben a fejezetben az intenzív (de nem
feltétlen problémás) aspektusát, valamint az online kommunikáció iránti pre¬
ferenciát tárgyaljuk. Az intenzív elektronikusmédia-használat a kortársakkal
való online kommunikáció gyakoriságát fejezi ki (Boer et al., 2020). Több ku¬
tatás talált kapcsolatot a mérsékelt mennyiségű közösségimédia-használat és
a serdülők jólléte között, míg a túlhasználókra és nem-használókra alacso¬