56 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
4.5. ABRA
Magas családi támogatásról beszámoló 5-11. osztályos tanulók arányai
nem szerint 2014-2022 között
—@— Össz — —m— Fiúk —4— Lányok
Magas családi támogatásról
beszámolók aránya (90)
A hat-hattételes Anyai és Apai Monitorozás Skálákat (Brown et al., 1993) al¬
kalmaztuk mérőeszközként.
) Mennyit tud anyukád arról, hogy. ../ Mennyit tud apukád arról, hogy...
) Kik a barátaid
) Mire költöd a pénzed
, Hol vagy iskola után
» Hová mész esténként
» Mit csinälsz szabadidödben
» Mit csinälsz az interneten (Sokat / Keveset / Semmit / Nincs anyukäm/apukäm, vagy nem
talalkozom vele)
Mindkét skála terjedelme 6-18 pont, ahol a magasabb pontszám magasabb
kontroll észlelését jelenti. A skálákra vonatkozó belső konzisztenciát mérő
Cronbach-alfa értékek megfelelők (anyai: 0,87; apai: 0,94).
A skálák átlagpontszáma az összes tanuló körében az anyai monitorozás
esetén 15,8 (SD = 2,3), az apaira vonatkozéan 14,6 (SD = 3,2). Az anyai moni¬
torozás mindkét nem esetében erőteljesebb az apainál. A lányok anyai moni¬
torozása minden életkorban kiegyensúlyozott, továbbá a lányok erre vo¬
natkozó átlagpontszáma minden évfolyamon, még ha kis mértékben is,
magasabb a fiúkénál. Az apai monitorozás az általános iskolai korosztályoknál
erősebb, főként a 7. osztályos fiúknál; ez később mindkét nem esetében csök¬
ken (4.6. ábra).