3. DEMOGRÁFIA ÉS TÁRSADALMI-GAZDASÁGI HÁTTÉR " 41
zalékára jellemző ugyanez. Az álláskeresők aránya mindkét szülő esetében
hasonló, 1096 körüli. Az inaktív apák esetén a tanulók kétharmada nem tudta
megmondani, hogy miért nem dolgozik (3.2. táblázat.
3.2. TÁBLÁZAT
Az 5-11. osztályos tanulók inaktív szüleinek megoszlása az inaktivitás oka szerint
Inaktivitás oka Apa vagy nevelöapa (%) (N =380) Anya vagy nevelöanya (%) (N = 769)
Beteg, nyugdijas, tanul 18,1 84
Eppen munkät keres 10,5 11,6
Otthon van häztartäsbelikent, vagy mert
mäsokat gondoz (pl. GYES-en, GYED-en) 59 52,9
A családok anyagi helyzete
A hattételes Családi Jómódúság Skálát (CSJS, Torsheim et al., 2016) használtuk
mérőeszközként.
4 KERDESEK
» Van-e a családotoknak személy- vagy teherautója? (Nincs / Van, egy / Van, kettő vagy több)
) Van-e saját szobád (hálószobád), olyan, amit csak te használsz? (Nincs / Van)
) Hány számítógépe van a családodnak? (a számítógép alatt értjük a laptopot vagy a tábla¬
gépetis, de nem értjük bele az okostelefont és a játékkonzolt) (Egy sincs / Egy / Kettő / Több
mint kettő)
» Hány fürdőszobátok van otthon (ahol van zuhanyzó és/vagy fürdőkád)? (Egy sincs / Egy /
Kettő / Több mint kettő)
» Van-e a csalädotoknak mosogatögepe? (Nincs / Van)
) Az elmúlt 1 évben hányszor utaztál el a családoddal együtt külföldre nyaralni, üdülni? (Egy¬
szer sem / Egyszer / Kétszer / Több mint kétszer)
A skála terjedelme 0-13 pont, ahol a magasabb pontszám jobb anyagi hely¬
zetet jelent. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa
érték viszonylag alacsony, 0,51, ezért a skálát inkább indexként szokás értel¬
mezni.
A CSJS átlagpontszáma a teljes mintában 7.7 (SD = 2,4). A CSJS alapját
képező különböző családi javak birtoklását a 3.3. táblázat mutatja be.