30 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
A súlyozás célja az alapsokaságra vonatkozó becsléseink érvényességének nö¬
velése. Ehhez a megvalósult mintát úgy alakítjuk át, hogy bizonyos szempon¬
tok szerint reprezentálja a vizsgált populációt (3. táblázat). A súlyozás kialakí¬
tásakor követtük a mintavételi rétegzés szempontjait. A súlyozást minden
évfolyamon külön alkalmaztuk a rétegváltozók mentén: képzéstípus, régió,
településtípus, fenntartó típusa.
Mindezt iteratív arányos súlyozási módszerrel (Iterative Proportional Fitting)
végeztük el, az R program SurveySd csomagját alkalmazva. A súlyok minimumát
0,22-es, a maximumát pedig 4,5 értékben határoztuk meg (2.4. táblázat).
2.4. TÁBLÁZAT
A súlyváltozók leíró paraméterei
Evfolyam Minimum Maximum Atlag Median Szórás
5. 0,43 3,27 1 1,01 0,38
7. 0,22 4,51 1 0,94 0,97
9. 0,31 4,50 1 0,72 0,77
11. 0,31 4,52 1 0,80 0,75
ADATELEMZÉS, EREDMÉNYEK KÖZLÉSE, ÉRTELMEZÉSE
A statisztikai feldolgozás az IBM SPSS programcsomag 28.0 verziójával történt.
Az eredmények számításakor minden esetben súlyozott adatokkal dolgoz¬
tunk. Az egyes kérdésekre adott válaszoknál a vizsgálatba bevont diákok
száma eltérő lehet, mivel a) hiányos kitöltéseket is tartalmazott az adatbázis
(nem minden diák adott választ minden kérdésre), valamint b) voltak olyan
kérdések (pl. illegális droghasználat, szexuális aktivitás), amelyek a fiatalabb
diákokra nem vonatkoztak. Az átláthatóság érdekében minden kérdésnél fel¬
tüntettük, hogy hány diák válaszai alapján végeztük el az elemzéseinket.
A kutatási jelentés az általunk relevánsnak tartott leíró eredményeket, egy¬
szerű összefüggéseket (átlag - M, szórás - SD, gyakorisági eloszlás — százalé¬
kos arány) mutatja be, melyeket egy- és kétváltozós statisztikai módszerekkel
számítottunk ki (kétmintás t-próba, függetlenségi teszt - khi-négyzet proba,
a skálaváltozók megbízhatósági vizsgálata, azaz a skálák belső konzisztenciá¬
jának mutatója, a Cronbach-alfa segítségével).
Az eredményeket minden témakörnél megadjuk nem és iskolai évfolyamok
szerinti bontásban. Az ábrákon, táblázatokban "-gal jelöltük, ha egy változó
mentén szignifikáns különbség (p c 0,01) figyelhető meg. Ahol együttesen