2. A KUTATÁS MÓDSZERTANA 25
A számítógépes adattisztítás során további felvett kérdőíveket töröltünk a min¬
tából (pl. a kérdések több mint 50%-anak meg nem valaszolasa, vagy nyilvan¬
valóan komolytalan válaszadás miatt). A végleges megvalósult mintanagyság
6291 fő (2.2. táblázat), így tanulói szinten a valaszolasi arany 83,0% lett.
2.2. TÁBLÁZAT
A mintavételi keret létszáma, a megvalósult minta (tanulók és osztályok száma),
valamint a tanulók életkora évfolyamonként!
5 Mintaveteli keret Megvalósult minta Megvalósult minta ElanulskSIEtkoral Ey]
S (tanulók létszáma) ( lók létszáma) (osztályok száma)
a Atlag Szoras
5. 84942 1583 (52,7%*) 95 11,73 0,59
7. 92593 1147 (52,1%*) 71 13,71 0,60
9. 118155 1998 (44,3%*) 86 15,84 0,67
11. 82046 1553 (49,5%*) 79 17,98 0,60
Együtt 377736 6291 (49,1%*) 331 = ¬
"fiúk aránya
AZ ALKALMAZOTT MÉRŐESZKÖZ: A KÉRDŐÍV
A kérdőív fejlesztése két adatfelvétel közötti négy évben folyamatosan, nem¬
zetközi munka keretében zajlik. A fejlesztés célja egyrészt a már meglévő té¬
makörök mélyebb és/vagy eddig nem vizsgált vonatkozásainak felderítése,
másrészt új kutatási témák bevonása.
Az egyes felmérésekben alkalmazott kérdőívek több részből állnak össze.
Egy nagyobb kérdéscsomagot, melyet az összes részt vevő ország kutatócso¬
portjai elfogadtak, minden ország saját kérdőívében standard, kötelező módon
szerepeltetni kell. Ebben több olyan kérdés is található, amelyek több adat¬
felvétel során változatlanok, így biztosítható a kutatás egyik alapvető célja:
az egészségmagatartás időbeli monitorozása. A nemzetközi HBSC-kutató¬
csoporton belül működő munkacsoportok emellett - a kötelező kérdésekkel
azonos és azoktól eltérő témakörökben - választható kérdéscsomagokat is
kidolgoznak, ami lehetővé teszi egy-egy téma alaposabb vizsgálatát. Továbbá
minden ország kutatócsoportjának joga, hogy a nemzeti igényeknek megfele¬
lően egyéb területeket és kérdéseket tanulmányozzon.
Magyarországon az alább felsorolt témaköröket vizsgáltuk a 2021/22. tan¬
évi felmeres kereteben (*välaszthatö kerdescsomagot [is] alkalmaztunk;
**hazai fejlesztesü kérdéseket tettünk fel a tanulóknak):