OCR Output

24 : ISKOLÁSKORÚ GYERMEKEK EGÉSZSÉGMAGATARTÁSA

A minta a korábbi évekhez hasonlóan évfolyamonként, kétlépcsős, rétegzett
mintavételi eljárással készült. Első lépcsőben a kutatásban részt vevő feladat¬
ellátási helyek (iskolák), második lépcsőben pedig az iskolai osztályok képezték
a mintavételi egységet. A mintavételi hibát csökkentő rétegzés az első lépcső¬
ben valósult meg, a feladatellátási helyek mérete szerint. Az egyes rétegeken
belül sorba rendezett szisztematikus mintavétel történt a következő szempon¬
tok szerint:

. FÖLDRAJZI ELHELYEZKEDÉS: régió;

: TELEPÜLÉSTÍPUS: fővárosi kerület, megyei jogú város, egyéb város, nagy¬

község, község;

. KÉPZÉS TÍPUSA:: általános iskola, gimnázium, szakképző iskola, techni¬

kum/szakgimnázium;

- ISKOLAFENNTARTO Tipusa: allami/6nkormanyzati, egyhazi, egyéb.

A második lépcsőben az osztályokat egyszerű véletlen mintavétellel választottuk
ki. A kiválasztott osztályok valamennyi tanulója bekerült a tervezett mintába.

A kutatási költségkeretet és a minta reprezentativitását szem előtt tartva
a bruttó minta 202 iskola 343 osztályából állt. Az adatfelvétel 193 iskola 331 osz¬
tályában valósult meg. Így összesen 7578 tanulót kértünk fel a kérdőívek kitölté¬
sére. A végleges mintanagyságot befolyásolta az adatfelvétel napján hiányzó ta¬
nulók, a szülői visszautasítások, illetve a tanulói visszautasítások száma (2.1.
táblázat).

2.1. TÁBLÁZAT
A kérdőívek (db) válaszhiány szerinti megoszlása évfolyamonként

5. 7. 9. 11. Osszesen
Kitöltött kérdőívek száma (90) 1617 (84,4) 1164 (83,7) 2037 (86,2) 1608 (84,2) 6426 (84,8)
Hiányzók száma (99) 154 (8,0) 158 (11,4) 224 (9,5) 249 (13,0) 788 (10,4)
Visszautasító szülők száma (90) 142 (7,4) 62 (4,5) 48 (2,0) 35 (1,8) 287 (3,8)
Visszautasito diakok száma (%) 4 (0,2) 4 (0,3) 54 (2,3) 18 (0,9) 77 (1,0)
Osztálylétszám összesen (90) 1917 (100,0) 1388 (100,0) 2363 (100,0) 1910 (100,0) 7578 (100,0)

> A mintaba természetesen bekerültek négy-, hat- és nyolcosztälyos gimnäziumok is, de

ez nem volt speciális szempont a mintaválasztásban.