OCR
2 A KUTATÁS MÓDSZERTANA! NÉMETH ÁGNES A MINTA? Kutatásunk célja az iskolába járó serdülőkorú népesség életmódjának megismerése. Ennek legoptimálisabb módszere a tanulók kérdőíves vizsgálata iskolai környezetben, így az országosan reprezentatív mintát hazai általános és középiskolák kiválasztásával hoztuk létre. Az iskolák és tanulók kiválasztása a nemzetközi kutatási protokollban (Inchley et al., 2021) előírtaknak megfelelően valósult meg 2022 februárjában. Ez a protokoll 11,5 éves, 13,5 éves és 15,5 éves átlagéletkorú korcsoportok kiválasztását írja elő; ehhez illeszkedve a magyar nemzeti mintába a 17,5 éves korosztályt is bevontuk. A költséghatékonyság és célpopuláció legnagyobb arányú elérése érdekében a mintában szereplő tanulókat az általános iskola 5. és 7., valamint a középiskola 9. és 11. évfolyamaiból választottuk ki. A kiválasztáshoz mintavételi keretként a magyar közoktatás legfrissebb elérhető statisztikáit (a 2021/22-es tanév adatait) használtuk. A törzsadatokat a Közoktatási (KIR-STAT) és a Szakképzési Információs Rendszer (SZIR) bocsátotta rendelkezésünkre. A keretnek nem képezték részét a kizárólag speciális nevelési igényű gyermekeket oktató osztályok. A nemzetközi protokoll évfolyamonként nettó 1500 fős mintanagyságot ír elő. Tekintettel a hazai köznevelési intézmények fokozott leterheltségére, az előző hullámban tapasztalt, átlagosan 15,796-os egyéni szintű mintakieséshez képest nagyobb, 20%-os várható mintacsökkenéssel számoltunk, ennek megfelelően évfolyamonként bruttó 1875 fős mintát terveztünk. A mintakiesések pótlására 100%-os, a főmintával azonos mintavételi eljárással kiválasztott pótmintát alkalmaztunk. Szükség esetén a pótminta elemeit az osztályok/intézmények rétegjellemzői mentén való illesztéssel választottuk ki. ! A fejezet a négy évvel korábbi felmérés (2018) Anyag és módszer fejezetének átdolgozása (Németh, 2019). ? A leírás Paksi Borbála mintakiválasztó dokumentációjának felhasználásával készült.