OCR Output

2
A KUTATÁS MÓDSZERTANA!

NÉMETH ÁGNES

A MINTA?

Kutatásunk célja az iskolába járó serdülőkorú népesség életmódjának megisme¬
rése. Ennek legoptimálisabb módszere a tanulók kérdőíves vizsgálata iskolai kör¬
nyezetben, így az országosan reprezentatív mintát hazai általános és középiskolák
kiválasztásával hoztuk létre. Az iskolák és tanulók kiválasztása a nemzetközi ku¬
tatási protokollban (Inchley et al., 2021) előírtaknak megfelelően valósult meg
2022 februárjában. Ez a protokoll 11,5 éves, 13,5 éves és 15,5 éves átlagéletkorú
korcsoportok kiválasztását írja elő; ehhez illeszkedve a magyar nemzeti mintába
a 17,5 éves korosztályt is bevontuk. A költséghatékonyság és célpopuláció legna¬
gyobb arányú elérése érdekében a mintában szereplő tanulókat az általános iskola
5. és 7., valamint a középiskola 9. és 11. évfolyamaiból választottuk ki.

A kiválasztáshoz mintavételi keretként a magyar közoktatás legfrissebb el¬
érhető statisztikáit (a 2021/22-es tanév adatait) használtuk. A törzsadatokat
a Közoktatási (KIR-STAT) és a Szakképzési Információs Rendszer (SZIR) bo¬
csátotta rendelkezésünkre. A keretnek nem képezték részét a kizárólag speciá¬
lis nevelési igényű gyermekeket oktató osztályok.

A nemzetközi protokoll évfolyamonként nettó 1500 fős mintanagyságot ír
elő. Tekintettel a hazai köznevelési intézmények fokozott leterheltségére, az
előző hullámban tapasztalt, átlagosan 15,796-os egyéni szintű mintakieséshez
képest nagyobb, 20%-os várható mintacsökkenéssel számoltunk, ennek meg¬
felelően évfolyamonként bruttó 1875 fős mintát terveztünk. A mintakiesések
pótlására 100%-os, a főmintával azonos mintavételi eljárással kiválasztott pót¬
mintát alkalmaztunk. Szükség esetén a pótminta elemeit az osztályok/intéz¬
mények rétegjellemzői mentén való illesztéssel választottuk ki.

! A fejezet a négy évvel korábbi felmérés (2018) Anyag és módszer fejezetének átdolgo¬
zása (Németh, 2019).
? A leírás Paksi Borbála mintakiválasztó dokumentációjának felhasználásával készült.