Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000120/0000

Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása, 2022. A WHO-val együttműködésben megvalósuló nemzetközi kutatás nemzeti jelentése – legújabb adatok és trendek az elmúlt húsz évben

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Health Behaviour in School-Aged Children, 2022. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) A WHO-collaborative Cross-National Study 2022 National Report – newest data and trends from the last twenty years
Field of science
Egészségmonitorozó rendszerek / Health monitoring systems (11713), Egészségmagatartás / Health behaviour (12396), Egészségfejlesztés / Health promotion (12407)
Series
RendSzerTan
Type of publication
tanulmánykötet
022_000120/0024
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 25 [25]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000120/0024

OCR

2 A KUTATÁS MÓDSZERTANA! NÉMETH ÁGNES A MINTA? Kutatásunk célja az iskolába járó serdülőkorú népesség életmódjának megismerése. Ennek legoptimálisabb módszere a tanulók kérdőíves vizsgálata iskolai környezetben, így az országosan reprezentatív mintát hazai általános és középiskolák kiválasztásával hoztuk létre. Az iskolák és tanulók kiválasztása a nemzetközi kutatási protokollban (Inchley et al., 2021) előírtaknak megfelelően valósult meg 2022 februárjában. Ez a protokoll 11,5 éves, 13,5 éves és 15,5 éves átlagéletkorú korcsoportok kiválasztását írja elő; ehhez illeszkedve a magyar nemzeti mintába a 17,5 éves korosztályt is bevontuk. A költséghatékonyság és célpopuláció legnagyobb arányú elérése érdekében a mintában szereplő tanulókat az általános iskola 5. és 7., valamint a középiskola 9. és 11. évfolyamaiból választottuk ki. A kiválasztáshoz mintavételi keretként a magyar közoktatás legfrissebb elérhető statisztikáit (a 2021/22-es tanév adatait) használtuk. A törzsadatokat a Közoktatási (KIR-STAT) és a Szakképzési Információs Rendszer (SZIR) bocsátotta rendelkezésünkre. A keretnek nem képezték részét a kizárólag speciális nevelési igényű gyermekeket oktató osztályok. A nemzetközi protokoll évfolyamonként nettó 1500 fős mintanagyságot ír elő. Tekintettel a hazai köznevelési intézmények fokozott leterheltségére, az előző hullámban tapasztalt, átlagosan 15,796-os egyéni szintű mintakieséshez képest nagyobb, 20%-os várható mintacsökkenéssel számoltunk, ennek megfelelően évfolyamonként bruttó 1875 fős mintát terveztünk. A mintakiesések pótlására 100%-os, a főmintával azonos mintavételi eljárással kiválasztott pótmintát alkalmaztunk. Szükség esetén a pótminta elemeit az osztályok/intézmények rétegjellemzői mentén való illesztéssel választottuk ki. ! A fejezet a négy évvel korábbi felmérés (2018) Anyag és módszer fejezetének átdolgozása (Németh, 2019). ? A leírás Paksi Borbála mintakiválasztó dokumentációjának felhasználásával készült.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1913 px
Image height
2705 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
979.79 KB
Permalink to jpg
022_000120/0024.jpg
Permalink to ocr
022_000120/0024.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu