a magaménak véljem azt, ami isteni adománynak köszönhető, vagy hogy
magam az emberi nem fölé emeljem. Végül azzal zárod leveled, hogy látha¬
tóan nagy reménnyel vagy inkább várakozással vagy tanulmányaim és írá¬
saim iránt. En bizony, hogy kendőzetlenül kimondjam, úgy érzem, abba a
gyanúba keveredtem előtted, hogy túlságosan mohón szomjazom a dicső¬
ségre azért, mert azokat a leveleket, amelyeket néhány hónappal ezelőtt
tudós férfiaktól kaptam, másolatban nyomban elküldtem Bernardo Riccinek,
hogy mutassa meg neked azokat."
2. Am hogyilyen dőreséget cselekedjem, az nem az én akaratomból történt,
hanem Bernardo, e kiváló ifjú szinte folytonos esedezése vett rá, aki túlsá¬
gosan rajong értem, s azt állította, hogy te is fölöttébb szeretnéd, sőt nyo¬
matékosan kéred ezt. Tehát nem azért, hogy a népszerűségre törekedjem,
ami távol áll természetemtől, hanem hogy a barátaim kedvében járjak, akik
ítéletére mindig rábíztam magam, sorban elküldözgettem az egymás után
érkező leveleket, de nem felejtettem el, hogy azok nem felesküdött tanúktól,
hanem hízelgő barátaimtól valók. Kérdésedet illetően pedig, hogy milyen
arccal vettem azokat kézhez, bevallom, nagy örömmel, így szoktam ugyan¬
is, ha barátoktól, ráadásul tudósoktól érkeznek. Egyébként ezt szoktam
gondolni magamban: ha az, aki dicsér, téved, oda kell figyelnem, hogy má¬
sodszor ne tévedjen, és közben hálát kell adnom neki. Ha pedig egyáltalán
nem téved, akkor vagy nem csap be, és így jelentékenyebb vagyok annál, mint
amilyennek látom magam, vagy ha becsap, akkor azért csap be, hogy így
lelkesítsen, vagy megnyerjen magának, vagy hogy kinevessen. Ezek közül
az első üdvös számomra, a második nincs ellenemre, a harmadik pedig nem
szokott egy baráttal megesni. Ezért hát gondolatmenetemet úgy összegezném,
hogy vagy én nem vagyok olyan tudós, ahogyan ők vélik (vagy csak mondják),
vagy tényleg olyan vagyok, amilyennek beállítanak. Azonban mivel senki
sem lehet tudós, hacsak nem tűnik annak a maga számára is (hiszen a tudós
ember első feltétele, hogy ismeri önmagát), " én viszont nem tűnök tudósnak
a magam számára, amiből az következik, hogy egyáltalán nem vagyok tu¬
dós."! Am ha nem fognám fel, hogy isteni ajándék maga ez a tény, hogy én
nem tévedek abban, amiben, úgy vélem, a legtöbben tévednek, a többieknél
is nagyobb tévedésbe esnék.
3. Bevallom, felnevettem annál a résznél, amikor arra intesz, ne emeljem
magam az emberi nem fölé, hogy tudniillik fennállhat ez a veszély nálam,
aki még csak a betűvetéssel bajlódom. Bizonyos tudományokhoz pedig,
amelyek a filozófia segédtudományai, még csak hozzá sem nyúltam, mivel
azoknak, akik minden tudományt és minden bölcsességet elzártak előlünk,
gyakran emlegetett e mondása: elménk éle úgy áll azok előtt a dolgok előtt,