OCR Output

100 e I. A HAGYOMÁNY ÉS A KÖZÖSSÉG

Nyírvasváriban oláh cigány zenészek is foglalkoztak muzsikálással.
A jelenség feltehetően két tényező szerencsés kölcsönhatásának az ered¬
ménye volt. Egyrészt a romungrókkal történő együttélés hatására a hang¬
szeres muzsikálás megismerése, valamint a második világháború után
intenzívebbé váló néprajzi gyűjtők érdeklődésére vezethető vissza, akik a
nyírvasvári oláh tánckultúrát ugyancsak igen eredeti forrásanyagként
kezelték. A tánckultúra felgyűjtésében és népszerűsítésében Martin György
munkásságának elévülhetetlen érdemei vannak. Például 1975 szeptembe¬
rében feljegyzett gyűjtési adatok szerint az oláh közösségben az ének rit¬
muskiseretet a szajbögö és taps mellett háromhúros brácsával és szájhar¬
monikával oldották meg, ami ugyancsak a két helyi közösség közötti
kulturális interferencia bizonyítéka." Az 1953-ban megalakított cigány
Kék Láng Együttes a helyi autentikus szokások külső szereplők számára
történő megmutatásának igényéből kinőtt képződmény volt.

, Az édesapám, amikor mulattak, ittak, a tűz mellett táncra pattantak. Akkor
mindig volt úgy, hogy az öreg felvette a botot. Azt mondják, hogy a nagyapja,
meg az apjuk, mikor ittak, mindig a bottal táncoltak. Az asszony meg előttük.
Ők forgattak. Harcias tánc volt. [...] Nagyon látványos tánc. Az volt a fogalma,
ez egy verekedésből kezdődött a botos tánc. Az az alapja, hogy két ember össze¬
verekedik egy asszonyon, ő meg tánccal próbálja megállítani, hogy ne vereked¬
jenek. Ebből formálódott ki ez a botoló tánc. Utána vittek bele különböző tech¬
nikákat, koreográfiákat. Az édesapám találta ezt ki Nyírvasváriban. "7

Az együttes felbomlását követően a nyírvasvári cigány hagyományőrző
helyi kezdeményezés nem született újjá, így a néptáncok és népdalok fenn¬
maradását csupán annak a családon belüli hagyományozódása biztosította.
Az intézményesült lokális kulturális közösségszerveződésre és közösség¬
építésre ez a gazdag szellemi örökség elenyésző módon gyakorol hatást.
A helyzet a harmadik kutatási helyszín esetében némiképpen hasonló.
Hodászon is igen gazdag a cigány népzenei hagyomány, és az örökség
ápolására számos kísérlet található. A részben a helyi cigány népzenei
anyag feldolgozásával az elmúlt években hodászi fiatalokból alakult revi¬
val szellemű zenekar — Ham ko Ham - országos hírnévre tett szert. Akár¬
csak Nyírvasváriban, Hodászon is az figyelhető meg, hogy még élő folklór

46 Az 1975-ben végzett gyűjtőmunka összefoglalását lásd (http://folkloredb.hu/ fdb/
mviewer.php ?gyid=DA27764A-3BB3-4EE0-B0B3-2583D440359A &filter=3105,:
4ED9F640-052D-405A-BA54-5ACDA6D 22EB7:,3) (A letöltés dátuma: 2019. 12. 28.)

47 Saját gyűjtés: 68 éves, oláh cigány származású férfi, Nyírvasvári, 2019.