Akkulturációs folyamatok és a kortárs hagyománykészlet alakulása ? 99
mondom, hogy egy kicsit összevegyült. Ugyanazokat a figurákat lehet meg¬
találni Nagyecseden, mint Nyírvasváriban, vagy mint Hodászon."?
Nagyecseden szemtanúi lehetünk lokális szinten ahagyomány újjáéledé¬
sének a helyi cigány táncegyüttes működése nyomán. A jelenség termé¬
szetesen túlmutat a hagyományelem eredeti funkcióján, és elsősorban — a
saját etnikai csoporton belüli — közösségszervező ereje okán kerülhet
kiemelésre." A település folklórhagyományai azonban nem csak tisztán
elkülönült etnokulturális alakzatokban élnek tovább. Az együttélési hely¬
zetből következően az interferencia, az elemek kölcsönös átvétele jól
működő gyakorlat lehetett.
„A nagyecsedi cigány tánckultúra, ugyanúgy, mint a magyar tánckultúra,
mivel zárt falu volt, a két kultúra egymás mellett élt. Lehet, hogy volt itt is
keveredés, hogy magyarok vettek át cigánytól valamit, vagy cigányok vettek át
a magyartól valamit. Azt csak kutatással lehet megtudni, hogy viselkedésben,
figurában, hogy van-e valami. Mert gyűjtéseim alapján volt olyan cigány ember,
akit meghívtak morzsolókba a magyarok és akkor ott ő mesélt, meg táncolt nekik,
viszont ők is táncoltak. Ők is meséltek. És ott már találkozott a két kultúra."
Nyírvasváriban és Nagyecseden a romungró közösség sok tagjának egy¬
kori hagyományos foglalkozása a muzsikálás volt, ami ugyancsak jeles
szellemi kulturális örökségként tartható számon. A kutatások alapján tud¬
ható, hogy a vizsgált színterek népzenei kultúrájára a multietnikus közeg
jelentős befolyással bírt.
,A magyar cigányoknál ott pedig a zene. Náluk főleg a hangszeres zene a jel¬
lemző, a fontos. Addig, míg az oláh cigányoknál a vokális énekek magas szinten
voltak találhatóak még a 80-as években is, a lassú hallgatók, a táncdalok, addig
a romungró cigányoknál ott főleg a zenei anyag. [...] De nem a cigány zenei
anyag, hanem a magyar. Mert ők a magyarokat szolgálták ki. Ha nekik volt
ünnepük, ők is énekeltek, de az a stílus, a romungró stílus más, mint az oláh
cigány stílus."
42 Saját gyűjtés: interjú Balázs Gusztáv néprajzkutatóval, Nagyecsed, 2018.
# A nagyecsedi cigány tánckultúra kortárs megjelenési formáiról bővebben a 3. feje¬
zetben írunk.
44 Részlet a ,,...mit lehet és mit nem..." című dokumentumfilmből. Saját gyűjtés.
Nagyecsed, 2018a.
25 Saját gyűjtés: interjú Balázs Gusztáv néprajzkutatóval, Nagyecsed, 2018.