OCR Output

Akkulturációs folyamatok és a kortárs hagyománykészlet alakulása ? 97

A nagyecsedi magyar tánckultúra mellett az oláh cigány folklór a másik
megfigyelhető etnokulturális megkülönböztető ismertetőjegy a településen.
Szellemi hagyományaik alapján az oláh cigányok jól megkülönböztethető
csoportként definiálják magukat. Sajátos és igen gazdag népdalhagyomá¬
nyuk, valamint jellegzetes tánckultúrájuk országszerte ismert örökség.

Az ecsedi oláh cigány közösség a helyi táncokat mind a mai napig
ismeri, a hagyományt ápolja. A táncörökséggel kapcsolatosan számos gyűj¬
tést, leírást olvashatunk. Mindezen folklórelemek napjainkban is recens
alkotói az etnikai közösség kultúrájának. A színtéren végzett kutatómunka
az élő kulturális örökség tényének rögzítése mellett intenzív akkulturációs
folyamatokra is rámutatott. A hagyományvesztés a közösség tagjai által is
érzékelt és reflektált folyamat, amelyet leginkább a visszaemlékezések tar¬
talmi elemzéséből vezethetünk le. Az egyik interjúalany például így
emlékszik vissza a régi időkre:

, Amikor a cigánytábor égbe száll. Nagy kötény ruhát kimostak, nagy fazék pa¬
szulyt megfőztek, nagy fazék tengeriket megfőztek, abból jutott az utca összes
gyermekének. És egy háznál valahol délután, estére összeültek az asszonyok be¬
szélgetni. Majd valamelyik elkezdett dalolni. Hát a cigányok örömükbe meg bá¬
natukba is mindig dalolnak. S elkezdett, ha szomorú volt, akkor egy hallgatót
kezdett el. A másik segített neki. Mán a harmadik hallgatónál, hallom kint dalol¬
nak, megyek mán én is dalolok egy kicsit. Felöltöztem, szoknyát a nyakamba, ment
ő is. Leültek oda a fűbe. Na, de végül az kerekedett ki belőle, már nem hallgató van,
hanem mán pergető van. Meg mán ugye a kölykök, gyere kisfiam, táncolj egyet!
Akkor már szaladt is a kiskölyök. Meg mán mikor hallotta a zenét mán akkor el¬
kezdett csapásolni. Tehát ez a cigánytánc innen jön. Pici korba, mán mikor 6
hónapos a gyermek, mán akkor löki magát, csapásol. És akkor mán ez szinte mán
pici korban, karon ülő gyermekként ez a vérébe, beleszületik ez a zene, ez a tánc.
És amikor 5-6 asszony, mán este tíz órakor mindég kint voltunk az utcán. Raktak
nagy tüzet az asszonyok. Kis szúnyogokat zavarják. És volt, amelyik táncolt. Állj
fel, mert nem tudok táncolni kisjányom. Gyermeknek, állj fel oda a másikkal és
táncoljál. Nem volt magnó, nem volt zene, csak így, természetesen."

pülés Magyarországon, ahol egy helyen ennyi népművész mester lenne. Az interjúk
során több esetben a világon is egyedülálló eredményként definiálják mindezt,
ugyanakkor tudható, hogy a néptánc minősítésére ezeket a kategóriákat csak Ma¬
gyarországon alkalmazzák.

237 Kertész 2003.

255 Vö. Balázs 2002; Balázs 1994.

29 Saját gyűjtés: 57 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.