OCR Output

Akkulturációs folyamatok és a kortárs hagyománykészlet alakulása ? 95

másikat verje meg a Jóisten. Aztán kiderült. Utána már nem mehettek be ru¬
hába. Félnek nagyon Isten haragjától. Mai napig leesküdtetik."?"

Ez volt tehát a normaszegés vagy a konfliktusok elrendezésének egyik
módja. A jogszokás napjainkra gyakorlatilag kihalt, amint az utolsó
kijelölt közösségi tekintély személyének pótlására sem került sor az
1990-es évektől. Az elmúlt évtizedekben felgyorsította a szokás eltűné¬
sét a viszonylag zárt közösségbe beköltöző újabb roma családok meg¬
jelenése, ami hozzájárult ahhoz, hogy ez a pragmatikus szabályozó
gyakorlat erejét vesztette.

A közösség problémáinak , belügyként" történő megoldására tett erő¬
feszítések és szokások napjainkig megfigyelhetőek.

v[...] a mai napig az megvan, ha van probléma, akkor összehívnak olyan embereket,
akiknek tekintélye van és hozzá is tud szólni a dolgokhoz és nem pártfogója senkinek,
és azok megmondják, hogy kinek van igaza. Eszerint kell viselkedni. A békesség
miatt. Romungróknál ez nem volt. Ők inkább összeverekedtek. Azért csinálják így
az oláh cigányok, mert nem akarják, hogy verekedés legyen közöttük. "2

, Cigánytörvény. Öntörvénykednek, amit már mostanába büntetnek. Akkor
még nem. Így tettek igazságot. Hogy ne legyen a két fél közt vita, meg bosszú,
csak szeretet és békesség. Így oldották meg az oláh cigányok."?33

Napjainkra a hagyományos cigány közösségi normák megélése, szabá¬
lyozó funkciója veszített erejéből, így a kortárs együttélési viszonyokra
már nem gyakorol számottevő hatást. Ezek szerint a többségi társadalom
által képviselt törvénykövető gyakorlat elvárása az egyetlen olyan norma¬
tív forma, amely az együttélést szabályozza.

31 Saját gyűjtés: 68 éves, oláh cigány származású férfi, Nyírvasvári, 2019.
232 Saját gyűjtés: 46 éves, oláh cigány származású férfi, Nyírvasvári, 2019.
28 Saját gyűjtés: 57 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.