90 e I. A HAGYOMÁNY ÉS A KÖZÖSSÉG
megnézed, meg kell egy kicsit köpdösni, hogy ne szemmel verd. Kis piros pánt¬
likát kötnek vagy a gyerekágyra vagy a kis paplanjára. Akkor, ha megverted a
gyereket szemmel, és sír, akkor csinálunk szenes vizet. Kilenc szál kis seprű
szálát, vagy gyufaszálat, ami van, megégettel, és egy csészébe vizet öntől és azt
odateszed a kiságya mellé és megkened a homlokát, két kezét meg a kis talpát. ""5
A temetkezés körüli szokásoknál még manapság is kiemelkedő a virrasz¬
tás szerepe. Az adatközlők szinte azonos módon foglalták össze a mai
napig szigorú szabályok szerint megtartott halottbúcsúztatót, ugyanakkor
Virrasztásnál azért mi nálunk meg az, hogy megadják a kellő tiszteletet. Maga az
öltözet is, meg a virrasztás is megvan. Tükör nem lehet szabadon, tévét nem lehet
nézni, zenét hallgatni nem szabad. Akkor ugye a halottnak, amit szeretett, azt be¬
leteszik. Meg pénzt tesznek bele, hogy megváltsa a keresztutat. Meg hát van, ahol
kérik a zenét. Ha mulatós volt, akkor csinálják, de ez már kihalóban van Ecsedben. "7
A temetéshez kapcsolódóan Nagyecseden egy további babonát, a félelem
elmulasztásának az egyik gyógymódját tudtuk lejegyezni a kutatás során:
, A régi öregeknél volt rontás, bontás. A földből elvittek egy kicsit [a homokból],
és akkor egy kis rongyba kötötték, és ha félt valaki, akkor az ágya alá tették, hogy
ne vegye észre vagy a szalmazsák alá. És akkor már nem félt. [...]Meg a szem¬
fedöböl, ami van a halotton, a lepel, a külső lepelből vágtak, és azzal tudtak
rontani, bontani az öregasszonyok. "8
Természetesen az oláh cigány közösségekben is tetten érhető folyamat, hogy
az egykor a mindennapi képzeteket uraló hiedelmek sokasága fokozatosan
háttérbe szorul vagy kikopik a kultúrából. A szemmel verés esetén szenes
víz használata, félelem esetén ólomöntés, a különböző rontások, bontások
mind az oláh cigány hiedelemvilág részét képező elemek, amelyek még a
közelmúltban is aktívan éltek a közösségekben, de napjainkban egyre inkább
háttérbe szorulnak. Ugyanakkor még mindig találunk olyan idős cigány
asszonyt, például Nagyecseden vagy Hodászon, aki részletes pontossággal
számol be a hagyománykészletnek erről az archaikus rétegéről.
216 Saját gyűjtés: 59 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.
27 Saját gyűjtés: 59 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.
25 Saját gyűjtés: 59 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.