megnevezése, amikor különböző kultúrájú személyek csoportjai közvetlen
kapcsolatba kerülnek egymással, és ennek következményeként vagy az
egyik, vagy mindkét csoport kultúrájában változások következnek be."
Az akkulturáció eredeti kulturális antropológiai jelentése szerint cso¬
portok és személyek egyirányú kultúravesztési folyamatát jelölte, amikor
a kulturális érintkezés eredményeként többnyire a kisebbségi közösség
kultúrájának meghatározó jellemzőit elhagyja, és a domináns csoport kul¬
túrájából átvett elemeket vesz fel. Az akkulturációval foglalkozó szakiro¬
dalomban a többségi kisebbségi relációk kialakulását előidéző migrációs
jelenségek tanulmányozása éppen ezért igen gyakori megközelítés. Az
akkulturáció migrációs jelenségként és az etnicitással összefüggésben tör¬
ténő tanulmányozása elsősorban napjainkban is az amerikai akkulturá¬
ció-kutatásokban elterjedt. Ennek oka, hogy az Egyesült Államok a világ
egyik legnagyobb befogadó társadalma, ami különösen kedvez az akkul¬
turációs folyamatok kifejlődésének."
Például Spicer megfogalmazásában az akkulturáció , két vagy több cso¬
port kapcsolatából eredő folyamat, amely a kulturális hasonlóság növeke¬
dése felé halad"." Spicer álláspontja is az, hogy a hasonlóság kialakulása
nem jelöl feltétlenül kétirányú folyamatot. Általában a gyengébbnek ítélt,
kisebb létszámú közösség tagjai vagy a társadalmi hierarchia alacsonyabb
szintjén lévők lesznek azok, akik a másik társadalom - az össztársadalmi
megítélés magasabb szintjén álló részközösség - kulturális összetevői
közül egyre több elemet építenek be saját kulturális készletükbe. Ugyan¬
akkor a folyamat fontos következményeként mutat rá arra, hogy a kultu¬
rális értelemben vett kölcsönhatás mindkét felet érinti, ahol a kölcsönhatás
ténye így független attól, hogy melyik a domináns és melyik az akkultu¬
rálódó csoport.
Az akkulturációs folyamat értelmezésekor az egyén szintjén és a cso¬
portszinten történő változásokat eltérő szempontok alapján és megkülön¬
böztetve szokás értelmezni. A téma egyik jelentős kortárs kutatója, a kul¬
turális antropológiai szemléletű akkulturáció vizsgálatok új hullámának
elindítója, John W. Berry már a 90-es évek elején megjelent írásaiban hang¬
súlyozta, hogy az elemzésekben szükség van az egyéni és a csoportszem¬
pontok szétválasztására. Meglátása szerint az akkulturáció a csoportra és
az egyénre gyakorolt hatása más, de egymást nem kizáró, inkább kiegé¬
szítő szempontok szerint írható le. Berry az akkulturáció csoportszinten