évek első feléig a lokális társadalmon belül számos konfliktust okozott.?6
(2018-ban a két felekezet, vagyis a görögkatolikusok [848 fő] és az ortodoxok
[321 fő] együttes aránya 38, 196 volt, ami szinte azonos az 1941-es felekezeti
adatokkal.) A lakosság további, mintegy 3,3%-at kitevő része a római katolikus
vagy egyéb - a 2018-as felekezeti statisztikában nem szereplő — kisegyházak
tagjai között oszlik meg.
1. táblázat. A vizsgált települések lakosságának vallási-felekezeti megoszlása (1941, 2018)
Református ! Görögkato- Ortodox ] Római kato- Egyéb Egyháztagok
Település (fő likus (6) (fő likus (f6) (fő (fő
neve:
1941 | 2018 | 1941 | 2018 | 1941 | 2018 | 1941 | 2018 | 1941 | 2018 | 1941 | 2018
Darnö +
“po 482 | 635 | 889 | 350 0 183 129 84 112 | n.a. | 1612 | 1252
Miköszeg
Csatöerdö
915 | 680 | 263 | 348 4 110 32 12 70 | n.a. | 1284 | 1150
+ Bodnya
Väpahät 527 | 479 | 122 | 150 0 28 49 4 40 |n.a. | 738 | 661
N 1924 | 1794 | 1274 | 848 4 321 | 210 | 100 | 222 | n.a. | 3634 | 3063
% 529\586| 35 | 277 | o1ı | 10,4 | 5,7 | 3,3 | 61 | n.a. | 100 | 100
Ez utóbbiak közül a térségben az egyik legdinamikusabb fejlődő közösség¬
nek a Jehova tanúi felekezet tekinthető, amely a vizsgált településeken már
a rendszerváltás előtt is egyfajta transzlokális közösségként? szerveződött.
A Csatóerdőn önálló központtal (Királyságteremmel) rendelkező kisegyháznak
2011-ben összesen 82 tagja volt. Ez a vallási közösség ugyanakkor — szárma¬
zási települések szerint — mintegy 11 különböző falu lakosságához tartozott.
A szocializmus és a posztszocializmus éveiben — az említett transzlokális,
globalizációs hálózati, szervezeti tényezők hatására — az adott kisegyház
tagjai a helyi diskurzusok, politikai-hatalmi viszonyokon kívül definiálták
magukat." Ez — a részletek figyelembevétele nélkül — részben lehetővé tette
36 A kutatásban érintett egyik faluban a görögkatolikus — pravoszláv felekezeti együttélés
és identitásváltással kapcsolatos csoportközi konfliktusokat elemezte Geszti 2001.
Saját szerkesztés. A táblázatban szereplő 1941-es vallásfelekezeti adatok forrása: Kepecs
2000: 125. A 2018-as felekezeti adatokhoz a Máramaros-Ugocsa Református Egyház¬
megye statisztikai felmérését, a görögkatolikus, ortodox és római katolikus lakosság
létszámának meghatározásához pedig a vizsgált települések egyházi elöljáróinak szóbeli
közlését használtam fel. (A Máramaros-Ugocsa Református Egyházmegye vallásstatisz¬
tikai adatbázisának megosztásáért Nagy Károly Zsoltnak tartozom köszönettel.)
38 A településnevek fiktívek.
39 Appadurai 2001: 19-20.
10 A Csatóerdőn készített interjúk szerint a Jehova tanúi kisegyház tagjai közül az 1960-1980¬
as években több személyt is börtönbüntetésre ítéltek azzal az indokkal, hogy megtagadták
a szovjet állampolgárságot, valamint a kötelező sorkatonai szolgálatot. A gyülekezet