OCR Output

II.2. Nőkről az Atlántida folyóiratban

múlva már az európai nagyvárosokban turnézik, de vissza-visszatér a portu¬
gál pódiumokra is. 1908. március 4-én például ismét szülővárosa közönsége
elé lépett. A koncertet a Portóban működő zenepártoló Orpheon Portuense
szervezte." Az egyesület egyébként 1881-ben alakult, a maga nemében az
első volt az Ibériai-félszigeten, és több mint egy évszázados működése folya¬
mán pezsgő, polgári zenei életet hívott életre a portugál nagyvárosban. A szá¬
zadforduló valóságos fénykora volt, de története során mindvégig sikerült
a portugál előadók mellett a világ élvonalát bemutatnia Portóban (pl. Wanda
Landowska, Pablo Casals, Arthur Rubinstein, Claudio Arrau vagy Anda Géza

neve mind ott szerepel a visszatérő fellépők hosszú listáján)"

Aussenac 1910. január 26-án és 30-án Lisszabonban lép fel."" A közönség min¬
dig lelkesen fogadja szülőföldjén. A kritika pedig egyenesen zseniálisnak, !"? és
a Cézar Franck-művek leavatottabb előadójának nevezi. Maga is szívesen ját¬
szik kortárs zenét, és a XX. század elejének fontos zenekaraival, karmestereivel
és komponistaival (Camille Saint-Saéns, Ignacy Jan Paderewski, Gabriel Fauré)
dolgozik együtt. Az Atlántida lapjain — talán ha egyszer-kétszer megtörténik
ez a lap történetében — említésre kerülünk mi, magyarok is, és nemzeti zenénk
gyökerei, Aussenac Liszt- interpretációja kapcsán.

A Lisztnek szentelt koncerten -— írja a folyóirat kritikusa — a neves zongo¬
raművész az előbb említett alapelvhez tartotta magát: a híres magyar zene¬
szerző legkiválóbb művei közül válogatta össze a programot. [...] a XII. Ma¬
gyar rapszódia annak a sorozatnak az egyik darabja, amivel a komponista

became her teacher. Later she was sent to a convent in Paris, and, without her mothers
knowledge, took an entrance examination for the Conservatory. She ranked first among 400
competitors, but her family still refused to sanction her musical career. So she took things
into her own hands and managed somehow to continue her studies. When she was 21 she
went over to England, with only enough money to live on for a week, and with a letter to Sir
Landon Ronald, conductor of the London Symphony Orchestra. He heard her play and im¬
mediately engaged her for three concerts. Recognition speedily followed. She later married
Prince Jacques de Broglie member of an historic family, toured Australia and South America
and made her New York debut in November, 1928.” Charles Davis SMITH: Duo-Art —
A Complete Catalog of Reproducing Piano Recordings by the Aeolian Company, New York
— London, Aeolian Hall, 1987, 33.

19 Az egyesületröl bövebben Id. In Memoriam de Bernardo Valentim Moreira de Sd, Porto,
Livraria Tavares Martins, 1947.

70 Henrique Luis GOMES DE ARAUJO (szerk.): Orpheon Portuense (1881-2008) - Tra¬
dicáo e Inovagao, Porto, Editora Universidade Catölica, 2014, 159-160.

"I Hiradas, A Arte Musical, 267. szam (1910. januär 31.), 19-20.

72 A. ARROIO fent idézett cikke 293.