186 " A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL
babonasággá változott [...], ? és most már nincs egyetlen ember sem, aki
megtartaná ezt az ünnepet. (Zhongguo Kexueyuan Minzu Yanjiusuo —
Xinjiang Shaoshu Minzu Shehui Lishi Diaocha Zubian 1963: 115) (lásd
3/37. sz. melléklet)
Milyen kérdések merülnek fel az idézett részlet alapján, különösen, ha Han
Qikun visszaemlékezéseivel vetjük egybe? Először is, nem világos, hogy az
idézett passzus a xinjiangi sibék csoportjára vagy az északkeleten maradtakra
vonatkozik-e? Ezt ugyanis a szerkesztők nem teszik egyértelművé. Márpe¬
dig a felelet nagyban befolyásolja az ünnep , kitalálásához" kötődő további
kérdések megválaszolását.
Amennyiben hinni lehet a könyv íróinak, az ünnep hagyománya korábban
is élt a sibék körében. De hol? Xinjiangban, északkeleten, vagy az egymástól
elszakított sibék mindkét csoportjában? A Chabuchafer Sibe Autonóm Járás¬
ban folytatott kutatásaim azt látszanak igazolni, hogy Xinjiangban valóban
1 A Párt valláspolitikájának részét képezte, hogy „babonasägnak” nyilvänitotta a legkü¬
lönfélébb vallási jelenségeket.