OCR
IV. METAMORFÓZIS A PATRIOTIZMUS JEGYÉBEN ? 173 jegyében gyűjtötte a családfákat, és lelkesedését a Nagy Proletár Kulturális Forradalom eseményei sem tudták megtörni: a félelmében akkor saját maga által elégetett családfák gyűjtését a forradalom elmúltával újrakezdte. Tevékenysége itt, ezen a ponton szorosan összefonódik a sibe tudáselitnek a kulturális forradalmat követő célkitűzéseivel. Mint azt munkám korábbi fejezeteiben már említettem, ez volt az az időszak, amikor a sibe tudáselit etnikus nacionalista törekvései kiteljesedni kezdtek. Ennek a folyamatnak a részeként mutattam be eddig a sibe etnikus nacionalista törekvések kezdetének két kulcsfontosságú mozzanatát: a Sibe Ősök Temploma megkonstruálásának első lépéseit, illetve a Hashüri nemzetség , családfa-egyesítő" történetét. Arról azonban még nem volt szó, hogy ezt a két mozzanatot miként kovácsolta egybe a sibe tudáselit úgy, hogy törekvéseit állami szinten is legitimálni tudja, illetve hogy elősegítse a sibe nemzeti identitás kialakítását. A választ a Nagy Nyugatra Telepítés megemlékezési rítusának életre keltése adja meg. Ennek ideológiai-politikai előfeltétele volt, hogy a sibe tudáselit bármiféle korábbi etnikus nacionalista törekvését a kínai nemzet kiépítését szolgáló, hazaszerető ideológiához tudja igazítani. Ez utóbbinak alárendelve kristályosodott ki a sibék , hazaszerető történelme", ennek égisze alatt épült tovább a Sibe Ősök Temploma, és ennek jegyében öltött fokozatosan alakot a Nagy Nyugatra Telepítés eszméjének harmadik pillére, a Nyugatra Telepítés Ünnepe is. Az ünnep pedig elhozta annak lehetőségét, hogy a sibe tudáselit az egykor egymástól elszakított sibe nemzetségek együvé tartozásának gondolatát — kulturális különbözőségeik dacára is — egyre szélesebb néprétegekhez tudja eljuttatni. Erre az ünnepre készülődött Guan Wenming is, amikor 2012-ben először találkoztam vele. Munkám utolsó fejezetében ezeket az eseményeket követem tovább, hogy a Nyugatra Telepítés Ünnepének egy kiemelt példájával, Guan Wenming családfa-kiállításával zárjam dolgozatomat. 1. A Nyugatra Telepítés Unnepének , kitalált" hagyománya A sibe tudäselit etnikus nacionalista törekvései nyomán a (relkonstruálódó mült(ak) lassankent szimbolikus alakzatokkä olvadtak össze.'”* Az eredet kérdése, a történelmi fordulópontok, az etnikus identitäsnak a regmuültba visszavetített meglétét , bizonyító" Sibe Ősök Temploma olyan szimbolikus jelleggel ruházódtak fel, amelybe a történeti tudatot tápláló identitásformáló emlékezet belekapaszkodhatott. A Nagy Proletár Kulturális Forradalmat követően azonban, az egységes kínai nemzet megteremtésének égisze alatt, 194 A történeti tudatot alkotó múltrétegek egymáshoz való viszonyának kérdéséről lásd pl. Vansina 1985: 23.