OCR
III. , NINCSEN NEMZET TÖRTÉNELEM NÉLKÜL, NINCSEN CSALÁD CSALÁDFA NÉLKÜL" Han Oikun , családfa-egyesítő" története és a sibe etnikus nacionalizmus személyes emlékezésben rejlő ereje Akkor, amikor a sibe térténelem (re)konstrudldsa — és azzal egyiitt a Taiping templom történetének feltárása — megkezdődött, a sibék 1764-ben egymástól elszakított két nagy csoportja már hivatalosan is Kína nemzeti kisebbségei között volt nyilvántartva. Az 1953-—-54-es népszámlálási adatokból ugyanakkor tudni lehet, hogy az akkor nyilvántartott, mintegy 19 000 főnyi sibék döntő többségükben a Xinjiang Ujgur Autonóm Területen belül éltek; a Mandzsúriában élő sibék ennek a számnak csupán a töredékét tettét ki. Közülük is a legnagyobb lélekszámú, mintegy 6000 fős közösséget Liaoning tartományban számolták össze. Ott, ahol a Taiping templom felépült, és ahol a sibe identitástudat a mandzsúriai sibékre gyakorolt nyomás dacára is viszonylag töretlen maradt - legalábbis más, az északkeleten élő sibe csoportokhoz képest. A Hashüri nemzetség shenyangi ágából való az 1950-es években megformálódó sibe tudáselit egyik kiemelkedő személyisége, Han Oikun is. Az a tanárember, aki 1959-ben maga is találkozott a Chabucha’er Sibe Autonóm Járásból Shenyangba látogató küldöttséggel, továbbá tanúja és részese volt a Taiping templom , felfedezésének". Az ő keze nyomán formálódott A shenyangi sibék krónikája című, 1988-ban kiadott könyv is, amely a Taiping templomot végérvényesen és visszavonhatatlanul a Sibe Ősök Templomaként nevezte meg. Han Oikun ekkor már nagy hírnévnek örvendett a sibék körében. Hírnevét a nemzetségén belül őrzött családfáknak köszönhette, amelyeken — egészen az új évezred elejéig — először sikerült kimutatni egy egykoron egymástól elszakított nemzetség együvé tartozását. Han Oikun a történetet, amely — az ő szavaival élve — nemzetségének , családfa-egyesítését" mesélte el, a Nagy Proletár Kulturális Forradalmat követően papírra is vetette, története pedig meglehetősen nagy hatást gyakorolt a sibék egymástól elszakított két nagy csoportjának nemzetségeire. Bár közvetlen módon nem bizonyítható, Han Oikun , családfa-egyesítő" történetének nagy szerepe lehetett abban is, hogy számos északkeleten élő, de hivatalosan a hanok vagy a mandzsuk közé sorolt nemzetséget a saját, sibe , gyökereihez" való visszatérésre sarkalljon. Munkám harmadik fejezetében visszatérek hát a családfáknak mint az ősöktől őrzött tudás tárgyi hordozóinak kérdéséhez, és Han Oikun , családfa-egyesítő" történetén keresztül mutatom be, hogy miben is áll a sibe etnikus nacionalizmusnak a személyes emlékezés erejében rejlő érzelmi és tudásbeli alapja.