OCR Output

II. IEMPLOM TEMPLOMNAK ÁRNYÉKA ® 141
az egykori templom középső csarnokát. Két évvel később, 1985 márciusában
a felújított csarnok felkerült Shenyang város kiemelt fontosságú kulturális
örökségeinek a listájára, és még az év júniusában elkészült a Taiping templom
eredeti sztéléjéről készített másolat is, amit a felújított csarnok bejáratának
keleti oldalánál állítottak fel. A csarnokban akkor kiállítótermet rendeztek
be, bejárata fölé felfüggesztették a Sibe Ősök Temploma feliratú fatáblát,
amelyet addig — a visszaemlékezések szerint — a Shenyang Palota Múzeum¬
ban őriztek, köré pedig kerítést emeltek, hogy megvédjék azt (Li 2011: 74).

Így épült fel a Taiping templom romjaiból a Sibe Ősök Temploma, amely a
sibe , honfitársak" összefogásának, a sibe történelmi hagyományok tisztele¬
tének, valamint a Párt és a sibék békés együttműködésének a jelképévé vált
egy új történelmi korszakban. Megkonstruálása pedig, amely szétválasztha¬
tatlanul egybefonta a mítoszt a történelemmel, a sibe etnikus nacionalista
törekvések jövőjét is meghatározta a továbbiakban.

A Taiping templom romjaiból megformált Sibe Ősök Temploma ugyan¬
is ezután a sibe nemzeti emlékezetet végérvényesen életre hívó nemzeti
megemlékezési rítus, a Nyugatra Telepítés Ünnepének szent helyévé vált.
Itt azonban, mielőtt részleteiben bemutatnám, hogy a templom miként lett
azzá, aminek 2010-ben magam is láttam, egy kitérőt kell tennem. A meg¬
formálás jelenének a múltba való visszavezetése, illetve az erre épülő meg¬
emlékezési rítus elfogadtatása ugyanis mind állami, mind etnikus szinten
kihívás elé állította a sibe tudáselitet. A felmerülő nehézségek megoldását
pedig — mindenekelőtt etnikus szinten - a személyes emlékezés erejében
rejlő érzelmi és tudásbeli alap tette lehetővé.

Ennek tárgyalása munkám következő fejezetének a feladata.