OCR
II. TEMPLOM TEMPLOMNAK ÁRNYÉKA " 139 Templomaként? A kérdés azért is izgatott nagyon, mert amikor 2012-ben a Taiping templom közvetlen szomszédságában álló Shisheng templom mongol apátjával beszélgettem, az határozottan elutasította a Taiping templom Sibe Ősök Templomaként való megnevezését. Zhao Zhigiang azonban már nem tudta felidézni Bai Guangwu láma szavait. A legfontosabb, hogy miután Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang kutatásainak fenti eredménye megjelent (1986), ra épitve bontakozott ki a sibe térténettudományi kutatásoknak az a vonala, amely a Taiping templom funkciójának vizsgálatán keresztül igyekezett támpontot találni a sibe etnikus öntudat történelmi ívének megrajzolásához. E kutatások elsődlegesen a Taiping templom mandzsu nyelvű sztéléjének elülső oldalán található szövegére, illetve az 1979-ben fellelt fatábla szövegére hivatkoztak akkor, amikor a Taiping templomot a Sibe Ősök Templomaként igyekeztek beazonosítani. Egy idő után mindez kiegészült a Taiping templom mandzsu nyelvű sztéléjének hátoldalán olvasható, 2005-ben nyilvánosságra hozott sorok elemzésével, ami , véglegesen" bizonyítani látszott a fatáblára vésett szöveg tartalmát: azt, hogy a Taiping templom már a korai időkben is a sibék által, saját etnikumuk köréből, maguk által megválasztott testület igazgatása alatt állt, amelynek elsődleges feladata a templom gondozása, a templom fenntartását szolgáló pénzügyek nyilvántartása és a pénzügyi források mozgósítása lehetett. Ezen testület megléte pedig — éppen amiatt, hogy a felállítása etnikai alapon történt — annak bizonyítékául szolgált, hogy a sibék között már abban az időben is élt az etnikai összetartozäs tudata (Li- Li 2005: 84-111). A fenti történettudományi kutatások tekintetében az sem jelentett problémát, hogy a Taiping templom rekonstruált képe egy olyan tibeti/mongol buddhista templom képét mutatta, amelynek semmiféle specifikusnak bélyegezhető sibe etnikus jellegzetessége nem volt. Sőt, arra sem utalt semmi, hogy a templomon belül valaha is mutattak volna be áldozatot a sibe ősöknek. Mindez azonban már nem számított fontosnak, hiszen az , ősök temploma" kifejezést nem az ősök áldozati csarnokaként, hanem sokkal inkább valamiféle metaforaként értelmezték. 2.2.3. Lépés a Nagy Nyugatra Telepítés emlékhelyének megteremtése felé A sibe történelem (re)konstrudldsara irányuló történettudományi kutatások itt, ezen a ponton értek egybe a Taiping templom , felfedezése" óta annak sorsát nyomon követő sibe tudáselit etnikus nacionalista törekvéseivel. Ezek két - a Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang-féle kötetek publikálásával szinte egy időben megjelenő — kiadványon keresztül követhetők nyomon. Az első a sibék rövid, , hivatalos történetét" tárgyaló, a Ji Qing és Xiao Fu kutatásain alapuló 1963-as könyv 1986-ban kiadott újraszerkesztett, bővített változata. Ennek hetedik fejezetében, a sibék vallási életének tárgyalása