Templomaként? A kérdés azért is izgatott nagyon, mert amikor 2012-ben a
Taiping templom közvetlen szomszédságában álló Shisheng templom mongol
apátjával beszélgettem, az határozottan elutasította a Taiping templom Sibe
Ősök Templomaként való megnevezését. Zhao Zhigiang azonban már nem
tudta felidézni Bai Guangwu láma szavait.
A legfontosabb, hogy miután Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang kutatásainak
fenti eredménye megjelent (1986), ra épitve bontakozott ki a sibe térténettu¬
dományi kutatásoknak az a vonala, amely a Taiping templom funkciójának
vizsgálatán keresztül igyekezett támpontot találni a sibe etnikus öntudat
történelmi ívének megrajzolásához. E kutatások elsődlegesen a Taiping temp¬
lom mandzsu nyelvű sztéléjének elülső oldalán található szövegére, illetve
az 1979-ben fellelt fatábla szövegére hivatkoztak akkor, amikor a Taiping
templomot a Sibe Ősök Templomaként igyekeztek beazonosítani.
Egy idő után mindez kiegészült a Taiping templom mandzsu nyelvű
sztéléjének hátoldalán olvasható, 2005-ben nyilvánosságra hozott sorok
elemzésével, ami , véglegesen" bizonyítani látszott a fatáblára vésett szöveg
tartalmát: azt, hogy a Taiping templom már a korai időkben is a sibék által,
saját etnikumuk köréből, maguk által megválasztott testület igazgatása alatt
állt, amelynek elsődleges feladata a templom gondozása, a templom fenntar¬
tását szolgáló pénzügyek nyilvántartása és a pénzügyi források mozgósítása
lehetett. Ezen testület megléte pedig — éppen amiatt, hogy a felállítása etni¬
kai alapon történt — annak bizonyítékául szolgált, hogy a sibék között már
abban az időben is élt az etnikai összetartozäs tudata (Li- Li 2005: 84-111).
A fenti történettudományi kutatások tekintetében az sem jelentett prob¬
lémát, hogy a Taiping templom rekonstruált képe egy olyan tibeti/mongol
buddhista templom képét mutatta, amelynek semmiféle specifikusnak
bélyegezhető sibe etnikus jellegzetessége nem volt. Sőt, arra sem utalt sem¬
mi, hogy a templomon belül valaha is mutattak volna be áldozatot a sibe
ősöknek. Mindez azonban már nem számított fontosnak, hiszen az , ősök
temploma" kifejezést nem az ősök áldozati csarnokaként, hanem sokkal
inkább valamiféle metaforaként értelmezték.
A sibe történelem (re)konstrudldsara irányuló történettudományi kutatások
itt, ezen a ponton értek egybe a Taiping templom , felfedezése" óta annak
sorsát nyomon követő sibe tudáselit etnikus nacionalista törekvéseivel. Ezek
két - a Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang-féle kötetek publikálásával szinte egy
időben megjelenő — kiadványon keresztül követhetők nyomon.
Az első a sibék rövid, , hivatalos történetét" tárgyaló, a Ji Qing és Xiao Fu