I. NEMZETEN INNEN, NEMZETSÉGEN TÚL ? 97
a volt Szovjetuniónak, illetve Kelet-Európa országainak nemzetiségi
politikájára irányuló összehasonlító kutatásokat állítva a figyelem
középpontjába;
(9) a nemzetiségi kérdésre vonatkozó közvélemény kielemzését, vizsgálat
alá vonva az iparosítás, az információs-technológiai változások, az
urbanizáció, a piacorientáltság és a nemzetközivé válás befolyását;
(10) a nemzetiségi elméleti politika propagandájának, valamint az etnikus
közösségek oktatásának fejlesztését;
(11) a nemzetiségi elméleti politika kiterjesztésére irányuló körülmények
elemzését;
(12) a nemzetiségi elméleti politika végrehajtásának és felügyeletének
ellenőrzését, felülvizsgálva a nemzetiségi foglalkoztatására irányuló
tervezet végrehajtását;
(13) a nemzetiségi elméleti politika kutatására szakosodott csoportok felál¬
lítását;
(14) a nemzetiségi elméleti politikára irányuló kutatások intézményes
rendszerének kiépítését;
(15) a nemzetiségi kutatásokra vonatkozó, nemzetközi kutatókkal folytatott
együttműködés kiterjesztését tapasztalatcsere céljából;
(16) a nemzetiségi elméleti politikára vonatkozó kutatások gyakorlatba való
átültetésének előmozdítását a nemzetiségi munkát vizsgáló kutatók
tanácsadó rendszerével és kutatóbázisok kiépítésével egyetemben;
(17) a jelen terv tartalmának integrálását a ,, 12. ötéves tervbe";
(18) a terv végrehajtásának szervezeti megerősítését;
(19) a terv végrehajtásának finanszírozása felőli meggyőződést; és
(20) a terv végrehajtásának ellenőrzését.
A fenti terven belül a nemzeti kisebbségek kultúráját a kínai nemzeti egység
megteremtését formáló eszközök egyikeként — felidézve az , időtlen nemzeti
kultúra" ideáját — különösen két ponton belül hangsúlyozzák. Elsőként a 7.
ponton belül, ahol a nemzetiségi munka gyakorlati kérdéseinek megválaszo¬
lásával kapcsolatban jelenik meg egy indítvány. Ennek értelmében a nemzeti
kisebbségekre és a nemzetiségi területekre jellemző kultürälk)nak mind hosszú,
mind rövid távon jövőt befolyásoló szerepe van — nyilvánvalóan a Párt hatal¬
mának legitimálása szemszögéből -, ami szükségessé teszi a nemzetiségek
oktatási politikájára vagy éppen vallására vonatkozó kutatások elmélyítését.
Ez utóbbival összefüggésben, a 10. ponton belül, a nemzetiségi elméleti
politika propagandájának, valamint az etnikus közösségek oktatásának fej¬
lesztésével kapcsolatban a kínai nemzeti egység megteremtésének igen sajátos
módja fogalmazódik meg: egy olyan lehetőség, amely a nemzeti kisebbségek
törekvéseinek összehangolásával, az erőforrások integrálásával és a kínai
nemzeti egységet összetartó erő megformálásával kecsegtet. Nem más ez,
mint az ún. , négy identitás" tudatosítása, vagyis a hatalmas anyaországgal, a