OCR Output

88 + A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL

követő hét ős sírhalma, akiknek neve egyetlen sírkőre lett felvésve. Maga Hu
Wenxiao mondta el nekem, hogy Hülang sírjában mindössze egy agyagkorsó
található, abban egy füzet, amit vörös vászonba tekertek és az agyagkorsóba
rejtettek. Így jártak el a másik hét ős esetében is, akiknek a nevét — ahogyan
Hu Wenxiao fogalmazott - a , fölöttük álló nemzedékek öregjei" jegyezték le.

Függetlenül tehát attól, hogy őriznek-e itt testet, vagy nem, az emlékezet
áthatja e sírokat, mint ahogyan áthatja a , túlélő közösséget" is, amely gon¬
dozza e sírokat. Ez az emlékezet azonban törékenyebb, mint hinnénk, még
akkor is, ha már kőbe vésetett.

1.1.3. Ősök az emlékezetben

A sibék társadalmi hovatartozás-tudatát tápláló emlékezet törékenységéről
kutatásaim elején éppen a Hüsihari nemzetség jóvoltából bizonyosodhattam
meg, annak köszönhetően, hogy Hu Wenxiao beleegyezésével 2012. január
23-án — a temetőben gyűjtött adatok alapján — megkezdhettem nemzetségük
csalädfäjänak rekonstrukciöjät.° A Hüsihari nemzetseg csalädfäja ugyanis a
Nagy Proletär Kulturälis Forradalom idejen odaveszett, amiröl a nemzetseg
egyik tagja így számolt be nekem:

Akkoriban ez a kulturális forradalom, te lehet, hogy nem is hallottál róla,
[...] az a társadalom meglehetősen zavaros volt. Ilyesféle dolgok (ti. család¬
fákl, ha arról van szó, hogy voltak a családban, fogtak és elvittek téged. |...]
Na, ez akkortól nincs. Féltünk. (Hangfelvétel, 2012. 03. 22.)

Adatközlőm meglehetősen szűkszavú, de annál sokatmondóbb képet festett
a kulturális forradalom időszakáról, amikor is a , négy régi" elpusztítását
hirdető erőktől való félelmükben a családok, nemzetségek tagjai sokszor

2

maguk pusztították el az ősökről őrzött tudás tárgyi hordozóit. Mao Ce-tung
halálát követően azonban, a változó lehetőségek függvényében, a Hüsihari
nemzetség - sok más sibe nemzetséghez hasonlóan — megkezdte az ősökre
vonatkozó tudás (re)konstrukcidjat. Családfájuk újraírásakor, a családfák
általában vett jelentőségére vonatkozó kérdésfeltevéseken túl," elsősorban

56 A családfa rekonstrukciójának eredményeként az elkészült családfára 12 nemzedék 254
tagjának neve lett feljegyezve. A családfáról három példány készült: a tulajdonomban
lévő példányt Xiao Yuan festő-tanár vitte fel fehér selyemre; két másik, papírra készített,
javításra váró példányt a Husihari nemzetségen belül őriznek. A családfa rekonstruálása
során felvett hanganyag közel tíz óra hosszú időtartamú - annak teljes közlése és elem¬
zése messze meghaladná munkám kereteit. Noha a továbbiakban a hanganyagból közölt
részletek csupán töredékét adják a vonatkozó anyagnak, annál fontosabb reprezentációi
az e fejezetben tárgyalt kérdéskörnek.

57 A genealógiával kapcsolatos kutatások jelentős részét az foglalkoztatja, hogy a genealógiák
mennyiben tekinthetők hiteles történeti forrásnak (lasd pl. Irvine 1978).