OCR Output

44 ¢ A MARTIRIUM HOMALYABOL

rizäläsänak kiigazitäsakent lehet Ertelmezni. Az etnikus klasszifikäciös
programra vonatkozö szakirodalomböl tudni lehet, hogy e folyamat sorän
csupán az 1970-80-as években több millió ember kérte nemzetiségi hovatar¬
tozásának megváltoztatását. Közülük is igen nagy számban voltak Liaoning
tartománybeli mandzsuk — és sibék is —, akiket az etnikus klasszifikaciés
program kezdetekor a hanok közé sorolhattak (vö. Wu 2006: 50].

A sibék esetében a fenti számarány megváltozásának okát egyrészt
a kínai állam kisebbségi politikájának, valamint a sibe lokális elitek
cselekvőképességének bonyolult összefonódásában érdemes keresni. A hát¬
térben olyan kérdések bújhatnak meg, amelyek szoros összefüggésben állnak
a kisebbségeket pozitív diszkriminációként érintő politikai jogokkal. Ilyenek
például az autonómia vagy a sokat emlegetett ,egy gyermek politika" kér¬
désköre. Ugyancsak nem szabad megfeledkezni a sibe-mandzsu kapcsolatra
vonatkoztatható problémakörről sem, mint például, hogy a mandzsukhoz
fűződő szoros történelmi viszony befolyásolhatta-e a sibe identitás nyilvános
vállalását, illetve annak korlátait? Másrészt, felmerül a kérdés: mi volt, mi
lehetett az emocionális háttere a sibe , gyökerekhez" való visszatérésnek?
Továbbá, ez a háttér ugyanolyan nagy hatást gyakorolt-e a nemzetiségi kate¬
gória kiigazításáért folyamodókra, mint a nemzetiségeknek beigért politikai/
gazdasági jogok?

Akárhogyan is legyen, a sibe etnikus nacionalista törekvések mögött meg¬
búvó miértekre és arra a kérdésre, hogy hogyan élhették meg e fenti folyamatot
a sibék, illetve hogy milyen szerepet játszhatott mindez etnikus identitásuk
megerősítésében, elegendő és főképp megbízható forrás hiányában igen
nehéz kielégítő választ adni. Annyi azonban bizonyos, hogy a mandzsúriai
sibék kategorizálásának kiigazításában központi szerepet töltött be a Párt
által ugyancsak az 1950-es években meghirdetett országos program, amely
a nemzeti kisebbségek rövid történetének megírására irányult. E program
lényegét Thomas S. Mullaney a következőképpen foglalja össze:

A jianshi-sorozatban párhuzamos folyamatok érhetők tetten: egyrészt a
klasszifikációs program kategóriáival összhangban hatalmas mennyiségű új
tudás keletkezik, másrészt a , múlt elhallgatására"," a klasszifikáció meg¬
történtének felejtésére irányuló rendszerszintű folyamat zajlik. A nemzeti
kisebbségek rövid történetében a történetírók igyekeztek az adott minzu
eredetét időben minél régebbre visszavezetni, azt az érzetet keltve, mintha
valamilyen - kezdetleges, félig kifejlett, elnyomott vagy kiteljesedett — for¬
mában mindigis létezett volna. Ahogy azt Siu-woo Cheung megállapítja, az
állam mindent megtett, hogy a kisebbségek elitjét bevonja a történetírásba
annak érdekében, hogy megnyerje őket, és felsorakozzanak az új ortodoxia

16 Thomas S. Mullaney itt Michael-Rolph Trouillott 1995-ben megjelent Silencing the Past:
Power and Production of History című munkájára utal (Boston, Beacon Press).