34 + A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL
történelmi korokon keresztül elegyedtek a hanok kultúrájával. Mégis, az itt
élő népek csupán azokban a kései, a 18. század derekán zajló hadjáratokban
veszítették el függetlenségüket, amelyekben az odarendelt sibe haderők is
részt vettek, és amelynek eredményeként az egykori Nyugati Régióhoz sorolt
vidéket 1884-ben (Gernet 1996: 481) tartományi rangra emelve a mandzsu
Qing Birodalomhoz csatolták. Innen ered a Xinjiang Ujgur Autonóm Terület
neve is, amelynek jelentése: Új Határ.
A sibék a mai Xinjiang Ujgur Autonóm Területre való áttelepítést követően,
nem sokkal az Ili folyó völgyébe való megérkezésük után megkezdték falvaik
felépítését, amelyekre ma — az ott megőrződött kulturális értékek miatt —
történelmi örökségükként tekintenek (lásd 4-5. sz. fotók). A sibék azo¬
nosságtudatának tekintetében az egyik legfontosabb tényező pedig éppen
az, hogy a nyolczászlós hadsereg katonai táborainak mintájára kiépített
falvakban az áttelepített sibék számára lehetővé vált, hogy megőrizzék sibe
identitástudatukat. Nem úgy, mint a sibék északkeleten maradt csoportjai,
amelyek elszórtan éltek a Mandzsu Nyolc Zászló katonai táboraiban — azon
a vidéken, ahol a han kultúra erőteljes hatása, a Nyugat egyre intenzívebb
befolyása és az idegen hatalmak expanziós törekvései mind-mind egy újfajta
kínai identitástudat megformálását készítették elő.
Wusun-hegy felé vezető út. Xinjiang Ujgur Autonóm Terület, Chabuchaer Sibe Autonóm
Járás, 2013. Saját felvételek
És valóban: a Mandzsúriában élő sibék 18-19. századi identitásának kérdése
sokkal nehezebben követhető nyomon, mint az áttelepített sibéké. A legfőbb
támpontot egy, a mai Shenyang városban felépített templom története jelenti.
Ez a templom, a kertjében felállított sztélé tanúsága szerint, Taiping templom
néven épült fel 1707-ben; a sztélé szövege szerint sibék építtették, buddhista
templomként. A sztélét magát közel egy évszázaddal a templom felépítése
után állították fel, 1803-ban. A templomra és a sztélére, amelyre a templom
történetén túl feljegyezésre került a sibék addigi rövid történelme is, a sibék
ma úgy tekintenek, mint etnikus identitásuk történelmi folyamatosságának