Az etikai témák érintése óriási felkészültséget, de emellett módszertani átgondoltsá¬
gotis igényel. A témák összetett és rendkívül érzékeny volta könnyen eredményezhet
elutasító vagy közömbös magatartást az ifjúság körében, holott a motiváltság az egyik
kulcsa a téma megfelelő minőségű feldolgozhatóságának.? Ha sikerül megteremteni
egy olyan teret, ahol a fiatal biztonságban — mindenféle megbélyegzés nélkül — kér¬
déseket tehet fel, majd válaszokat kereshet és találhat, hatalmas lépést tettünk a
megismerés útján.? Milyen csodálatos lenne, ha erre az evangélikus hitoktatáson
túl a gyülekezeti közösségben megvalósuló ifjúsági munka adhatná a teret, és így
egyfajta bölcsője lehetne az egyén morális fejlődésének!
A konstruálásban rejlő erő — egy lehetséges paradigma24
A modern pedagógia számos oktatáselméleti rendszer kidolgozását abszolválta az
elmúlt évtizedekben, amelyek közül az úgynevezett konstruktív pedagógiai elméletet
szeretném hozzáilleszteni az ifjúsági munka terén végzendő feladathoz. A konst¬
ruktivizmus eredendően egy ismeretelmélet, amely nem hiszi, hogy a tudásnak
,igazsága" van. Abban hisz, hogy az emberi tudás konstrukció eredménye. Vagyis
a megismerő ember felépít magában egy világot az őt ért információk feldolgozása,
értelmezése alapján. A tudás, amely így megszületik, nem az igaz vagy hamis ket¬
tősségében kell, hogy mozogjon, sokkal inkább arra a kérdésre kell választ adnia,
hogy adaptív-e. Ez az a központi gondolat, amely miatt kifejezetten jól használha¬
tónak találom a konstruktív pedagógiát az élet kezdetén felmerülő etikai kérdések
vizsgálata kapcsán. A tanulás ugyanis a fenti rendszer alapján egyfajta állandó
konstrukció, a belső világ folyamatos építése, amelyben a fiatal felelős a saját értel¬
mezései kereteinek alakításáért.
A konstruktív pedagógia két fontos kulcsfogalma az asszimiláció és az akko¬
modáció. Az asszimiláció az a folyamat, amelyben a kognitív struktúra rögzíti az
új ismeretet. Az akkomodáció pedig az, amikor az érkező ismeretek és a meglévő
belső rendszer között kibontakozó ellentmondás a kognitív struktúra mélyreható
átalakulását eredményezi, amelynek eredményeként a belső rendszer alkalmazkodik
az új ismeretekhez." Az etikai oktatás összefüggésében azért izgalmas a fent vázolt
út, mert nem , igaz ismeretek" átadására vágyik, hanem arra, hogy a tanuló képes
22 ZIMBARDO-— JOHNSON—MCCANN 2018, 11-25. 0.
23 KODACSY-SIMON 2023, 130. 0.
2 NAHALKA 1997.
25 COLE—COLE 1998, 204. 0.