OCR Output

adottságként tekinthet a fent említett kapcsolódási területekre, így elsőként az
esetleges tantárgyi kapcsolódásokkal szükséges foglalkozni."

A tanulmány keretei most mélyebb vizsgálatot nem tesznek lehetővé, de ha
pusztán a biológia tantárgy által felkínált tudásanyagot szemléljük, már bőséges
információval rendelkezhet a diák az élet kezdetének folyamatairól. Az emberi sze¬
xualitás, a nemi kapcsolatok biológiai alapjainak megismerése, a családtervezésről
meglévő előzetes tudás felszínre hozása, a terhességi szűrővizsgálatok formáinak
megismerése, a várandósság közben zajló élettani, hormonális változások értelme¬
zése és elemzése mind-mind a biológia tantárgy tananyagát képezi. Az embrionális
és a magzati fejlődés biológiai történéseinek elemzése, a folyamatok anatómiai és
időbeli elhelyezése, a szülés szakaszai, a folyamat során végbemenő élettani válto¬
zások, működések elemzése, a születés utáni egyedfejlődés főbb szakaszainak át¬
tekintése szintén a biológiaoktatás témája, így ezen ismeretek jó alapot jelenthetnek
az ifjúsági órára érkezők számára, számolva azonban azzal, hogy ezen tudásanyagot
a középiskola első felében tudja összegyűjteni a diák."

Emellett szükséges az egyházak hozzáállásainak ismertetése is, ami azonban már
túlmutat a diákok iskolai oktatásban megszerezhető tudásanyagán. Itt az ifjúsági órát
tartó pedagógus, katekéta vagy lelkész felelőssége a minél szélesebb körű ismeret
összegyűjtése és annak prezentálása. Mindenesetre ma már mind a római katolikus,
mind a protestáns álláspont jól körülhatárolhatóan fellelhető magyar nyelven is.

A római katolikus álláspont első jelentős dokumentuma az 1987-ben megfogal¬
mazott Donum Vitae volt. A dokumentum az orvosbiológiai kutatások eredményeit
véleményezi a római katolikus tanítás tükrében. II. János Pál pápa 1995-ben kiadott
enciklikája, az Evangelium Vitae szintén foglalkozik az élet kezdetén felmerülő
erkölcsi kérdésekkel, de alapvetően az élet védelméért és egy újfajta kultúra meg¬
honosításáért szólal fel, és ezen kontextusban értékeli az abortusz, a mesterséges
megtermékenyítés és a család fogalmát. 2003-ban a Magyar Katolikus Püspöki
Konferencia is kiadott egy körlevelet Az Élet kultúrájáért címmel.

A protestáns felekezetek egymástól függetlenül évtizedek óta foglalkoznak a té¬
mával, de egységes megnyilvánulásra hosszú éveken keresztül nem került sor. Végül
2017-ben született meg a , Mielőtt megformáltalak az anyaméhben..." Az Európai
Protestáns Egyházak Közössége (GEKE) Tanácsának orientációs segédanyaga a
reprodukciós medicina etikai kérdéseihez címet viselő dokumentum, amely rész¬
letesen tárgyalja a protestáns egyházak álláspontját a reprodukciós medicináról,

16 Magyarországi Evangélikus Egyház , Hit- és erkölcstan" tantárgyi kerettanterve az 1—12. évfolyamok
számára, 9—10. o.

!" Oktatási Hivatal: Kerettanterv a gimnáziumok 9—12. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/
kozneveles/kerettantervek/2020 nat/kerettanterv gimn 9 12 evf.