emeli ki azt is, hogy az élet körüli kérdésekben is , fejlődjön az egyéni döntési ké¬
pessége" a diákoknak."
A fent említett dokumentumot szemlélve érzékelhető, hogy noha az evangélikus
hit- és erkölcstanoktatás témává teszi az élet kezdetén felmerülő etikai kérdéseket,
de a keretek szűkössége csak kismértékben ad lehetőséget ezen tudásterület jobb
megismerésére.
A gyülekezetpedagógia lehetőségei
A gyülekezetpedagógia egyik jelentős területe az ifjúsági munka, amelynek szerves
része az ifjúsági óra. Meghatározó eleme a konfirmációt követő fiatalokat kísérő
folyamatnak." A konfirmandusoktatás és az ifjúsági óra közötti jelentős különbség
az, hogy míg előbbi — noha gyülekezetenként eltérő módon - kidolgozott tanterv
alapján valósul meg, addig az ifjúsági órák szabad témaválasztással zajlanak, így
lehetőséget teremthetnek akár az élet kezdetén felmerülő kérdések tárgyalására is,
különös tekintettel a mesterséges megtermékenyítés etikai kérdéseire.
Ha egyfajta célként fogalmaztuk meg, hogy szükséges az etikai kérdések témává
tétele az evangélikus ifjúsági munkában, kézenfekvő lehetőségként rajzolódik ki
előttünk a gyülekezetpedagógia és azon belül is az ifjúsági munka területe, ahol idő
és tér is mutatkozik az etikai témák alapos körüljárására. E folyamat megkezdése
előtt azonban két tisztázó kérdésre szükséges választ adni:
s Rendelkezünk-e olyan tárgyi tudással az élet kezdetén felmerülő etikai kérdé¬
sek terén, amelyek megalapozhatják a közös gondolkodás, véleményalkotás
útját a fiatalok körében?
s Rendelkeznek-e azokkal az életkori sajátosságokkal, kompetenciákkal az ifjú¬
sági órák résztvevői, hogy témává tehetők legyenek közöttük nemcsak az élet
kezdetén felmerülő etikai kérdések, hanem akár az asszisztált reprodukciós
eljárások kérdése?
Tudásanyag az élet kezdetén felmerülő etikai kérdésekhez
A Magyarországi Evangélikus Egyház kerettanterve hangsúlyozza, hogy a hit- és
erkölcstanoktatásnak kapcsolódnia kell további tantárgyakhoz, más keresztény
felekezetekhez, valamint az evangélikus gyülekezetekben zajló hitoktatáshoz és
gyülekezetépítéshez. Ezen állítás magában hordozza, hogy az ifjúsági munka is
* Uo. 11. évfolyam.
15 PANGYANSZKY 2.023, 13. 0.