Hittanórák tananyagához kapcsolódó zenei illusztrációk
Talán a hangnem (d-moll) sem véletlen: erre a hangnemre jellemző a drámaiság,
nyugtalan hangulat. (Eszünkbe juthat például Mozart Don Giovanni operája, amely
szintén d-mollban, egy rettenetes képpel indul, tragikus vég közeledtét jelezve már
a nyitány kezdetén.) A felfelé ívelő hármashangzatfelbontás szerintem a Minden¬
ható hatalmát, teljességét és fenségességét fejezi ki, Izrael Istene szól Illés prófétán
keresztül. A Teremtő cselekedete és döntése megkérdőjelezhetetlen, mert igazsága
és akarata fölötte van mennynek és földnek.
4. kép. Mendelssohn: Éliás oratórium (bevezetés)
Illés, amikor kimondja a , Tau noch Regen" szavakat, tritónusz hangközöket énekel
lefelé. Ez ahangköz önmagában is szörnyű disszonanciát és megoldatlan traumát
jelent, ráadásul ahangköz ugrásának irányából kiderül, hogy valami rosszat sejthe¬
tünk. Az , ich sage es denn" szavakra a dallam hangjai lefelé irányuló kvartlépéssel
indulnak. Ahogy korábban már említettem, Bachnál és még sok más szerzőnél
a kvartlépés fölfelé Istenre utal. Most mintha Isten szólna az emberhez fordított
iránnyal, és a ,sage es denn" egy hangon recitáló dallammal Mendelssohn az isteni
kijelentést fejezi ki egyforma időtartamú hangokkal. Semmi kétség. Amit hallot¬
tunk, rövidesen be fog következni.