OCR Output

Bach mellett még sok más nagyszerű zeneszerző művei is gazdag forrást jelenthet¬
nek. Számtalan opust sorolhatnánk fel, melyek tükrözik a keresztény értékrendet,
és segíthetnek a diákoknak a hit élményszerű megélésében. Mendelssohn például a
protestáns egyházzene megújítójaként ismert, míg Johannes Brahms vallásos mű¬
vei, mint a Német reguiem, komoly lelki üzeneteket hordoznak. Robert Schumann
zenéjében a gyerekekhez is szólva, egészen különös látásmóddal világít rá a tiszta,
igaz erkölcsi értékekre. Úgy gondolom, nem elvetendők azok a művek sem, ame¬
lyek — mint például a Cantata profana és a benne eszményként emlegetett , tiszta
forrás" — zeneileg is kristályosan tiszta kompozíciót nyújtanak. Szerkezeti és műfaji
értelemben Johann Sebastian Bach kantátái állnak hátterében mintaként, viszont
zenei nyelvezetében Bartók egész életművének alapelemei fedezhetők fel.

Nézzük most meg Felix Mendelssohn-Bartholdy Éliás oratóriumának első pár
ütemét. A mű az egyik legutolsó alkotása a zeneszerzőnek, egy évvel halála előtt,
1846 nyarán fejezte be. A bemutatóra az angliai Birminghamben a szerző vezényle¬
tével került sor. Nagy sikert aratott a darab, több mint kétezren hallgatták. A szerzőt
teljesen a barokk szerzők gondolkodása hatja át: Hándel oratóriumai és a bachi stí¬
lus, amelyet annyira drágának és becsesnek tartott. Klasszikus, áttekinthető, tiszta
formáit a romantika szemlélete tölti meg. A mű legfontosabb szereplője Illés próféta,
aki rögtön az első pár ütemben kihirdeti az Úr parancsára, hogy egész évben nem
fog esni Izrael földjén az eső:

„So wahr der Herr, der Gott Israels, lebet,

vor dem ich stehe:

Es soll diese Jahre

weder Tau noch Regen kommen,

ich sage es denn”

(Az élő Úrra, Izrael Istenére mondom, akinek a szolgálatában állok, hogy ezekben
az esztendőkben nem lesz sem harmat, sem eső, hanem csak az én szavamra?

— 1Kir 17,1)

A kottára nézve rögtön az első ütemekben feltűnhet: Mendelssohn tudatosan ab¬
ban is követi Bachot, hogy a hangok, amelyeket lekottázott, kifejezzék a bibliai igét.
A tétel d-moll hármashangzatfelbontással indul. Szerintem itt a moll hangnem a
bűn következményére, a következő időszak próbatételére utal, amely a népre vár.

16 VÁRNAI 1972, 209—210. Oo.